lördag 6 januari 2018

Två Vimmerbyvinster

Jag och min broder Urban Nilsson och hans fru Ann Nilsson var på både hockey och innebandy igårkväll.

Vi fick se Vimmerby Hockey vinna mot Väsby med 7-4 efter bra spel av både Kokkonen och Modigs enligt min bror. Jag var lite sen till matchen på grund av hemresa från Uppsala där vi lämnat äldsta dottern för andra terminens studier. 1011 personer såg matchen och det var fin stämning i ishallen.

Därefter gick vi över till en fullsatt idrottshall där vi fick stå i rader ovanför läktaren för att beskåda en rafflande tillställning som slutade 7-6 till hemmalagets favör mot Vetlanda. En fin kämpainsats och stundtals mycket underhållande spel. Även här en mycket fin stämning på läktaren där man hejade fram sina hemmaspelare, trots exempelvis ett olyckligt självmål i ett mycket känsligt läge i matchens tredje period. 606 personer såg matchen.

Stolt gick jag hem och reflekterade över föreningslivets betydelse för oss som bor, lever och verkar i vår kommun. Det är verkligen bra att kommunen nu stöttar föreningarna med yttrerligare 100000kronor i föreningsbidrag 2018. Det är så många ideella timmar som görs för att få till matcher och ungdomsverksamheten. Så betydelsefullt för kommunens utveckling och attraktionskraft.

Idag samlas ett antal andra mycket välskötta föreningar i Idrottshallen för at avgöra KM i FUTSAL (inomhusfotboll) Första matchen är 8.30 och sedan är det full fart med aktivitet hela dagen i nedslitna Idrottshallen. Bra att golv och vikvägg byts ut. Tyvärr går det väl inte att ta bort nuvarande vikväggs fundament (bärande konstruktion) som skymmer stor del av planen för de som sitter på läktaren. Det vore önskvärt men kanske blir för dyrt och likadant ser jag på Ishallen. Den är också mycket nedsliten och borde ersättas istället för att lappas och lagas mer.

Mitt fokus nu är därför att stötta det intiativ som VH och VIBK gör nu genom att söka medel för att genomföra en förstudie för att bygga nya matcharenor och kulturarena. Vi möts och bygger Vimmerby med ansvar, mod och fantasi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar