onsdag 24 januari 2018

Kärlek och folkvett


Ge barnen kärlek, mera kärlek och ännu mera kärlek, så kommer folkvettet av sig själv.
Astrid Lindgrens välkända ord som på ett fantastiskt sätt beskriver grunden för barnuppfostran och grunden för hur barn kan formas till trygga och självständiga samhällsmedborgare.
Familjen, förskolan och skolan måste präglas av kärlek till barnet, som jag ser det. Det är kärleken i mötet mellan människor som faktiskt skapar förutsättningar för gott samarbete och ledarskap senare i livet. 
Jag har nu varit politiker sedan 2009, snart 10 år. Det har påverkat mig mycket och lärt mig otroligt mycket i mötet med människor. Inte minst när debatter och diskussioner varit hårda och många angrepp har haglat. Men även lagbygget och samverkan som jag får vara en del av har berikat mitt liv mycket och det är där jag finner styrkan när motivation , trötthet och motstånd ibland tryckt ner mig. Det är så livet ser ut, en bergochdalbana. I mötet finns kraften till att göra skillnad och skapa förbättringar.
Citatet ovan är kärnan i mitt engagemang men det finns fler kloka ord som leder oss framåt. Alla har väl sitt eget Astrid Lindgren-citat. 
”Den som är väldigt stark måste också vara väldigt snäll” har Astrid Lindgren låtit Pippi säga redan 1947 och  Rune Andreasson lät Bamse uttrycka sig på ett liknande sätt  20 år senare. 
Idag ska jag till Gamleby och sprida kärlek och kunskap så gott jag kan. Direkt efter arbetet är jag inbjuden till en förening i en av kommunens kransorter. Jacob Käll och jag ska besöka och samtala om förbättringsmöjligheter med dem. Viktigt möte för oss. 
Ha en fin dag, alla ni läsare!

Fakta kring citaten: "Då blir de bägge tjuvarna så rädda och börjar gråta. Pippi tycker synd om dem och ger dem var sin gullpeng att köpa mat för. För Pippi är snäll. Den som är väldigt stark måste också vara väldigt snäll." 

Så lyder originalcitatet från 1947 och det är alltså inte Pippi som säger det, utan författaren Astrid Lindgren.

Bamse skapades 1966, nästan tjugo år senare. Han härmar Pippi lite och säger så här: "Bättre vara snäll än stark" (nr 1/1973 samt Bamse-skivan från samma år) eller "Äsch! Det spelar väl ingen roll hur stark man är! Det viktigaste är att man är snäll!" (nr 8/1980). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar