söndag 28 januari 2018

Centerpartiarbete

Igår hade vi sammanträde med distriktets arbetsutskott där jag är förste vice ordförande. En mycket givande dag med öppna samtal och planering inför valåret 2018.

Jag lär mig mycket genom att delta i distriktets arbete och arbetet präglas av transparens, öppenhet  och erfarenhetsutbyte. Vilka är vi då? Christer Jonsson och Anders Åkesson är två mycket erfarna politiker som ger många bra förslag och goda råd när vi träffas. Karin Helmersson är distriktets verksamhetsledare och har järnkoll på administrationen. Hon kandiderar till regionen som tvåa på listan i Emmaboda-Nybro efter Christer Jonsson och även som trea på riksdagslistan. Nu är hon ordförande för bostadsbolaget i Nybro kommun. Pelle Skogberg är politisk sekreterare och mycket kunnig inom media med bakgrund som nyhetschef på en av länets tidningar.

Vi passade på att besöka Bakfickan för en ankomstfika eftersom alla hade cirka 2 timmars bilresa till Vimmerby. Lunchen tog vi på Konditori Paris. Vimmerby har ett mycket bra utbud vad gäller fik och restauranger tycker jag. Royal finns ju också centralt och med bra sortiment och öppettider. För att vara en så liten ort så är utbudet helt enastående. Det kan vi säkert både tacka Vimmerbyborna och alla som besöker stadens butiker från närområdet året runt. Alla besökare till Astrid Lindgrens Vimmerby som ger förutsättningar för en bra sommarsäsong för kommunens näringsställen och butiker är också ett viktigt bidrag för att göra Vimmerby till den mysiga lilla staden i Småland.

Det är alltid roligt att vara värd för besökare. Stolt över vad Vimmerby kan erbjuda för Vimmerby är enligt mig ”the place to be”. Därför har jag valt att bli politiker just här där jag lever, bor och verkar. Vill väljarna att jag ska företräda länet i Sveriges Riksdag och tydliggöra våra behov i östra Småland så är jag beredd att göra det. Vill inte väljarna det så är jag lika redo att fortsätta arbeta för kommunens utveckling. Hur eller hur kommer jag att arbeta som förtroendevald i kommunfullmäktige eftersom riksdagsarbetet är anpassat så att det går att kombinera med deltagande i KFs möten den sista måndagen i varje månad.

Jag är en del i lagbygget i Vimmerby i egenskap av gruppledare. Jag är också en del i länets arbete i egenskap av vice ordförande i distriktet. Ödmjuk och hedrad känner jag mig för förtroendet jag fått av att stå tvåa på riksdagslistan och etta på kommunlistan. Vår närodlade politik behövs det mer av både i riksdagen och i kommunen. Vi arbetar nu intensivt med både länets och kommunens valmanifest med målet att få ett stort förtroende för vår politik i valet den 9 september. Förtidsröstningen börjar den 22 augusti så det kommer att bli en intensiv kampanj från nu och fram till valet från min sida.

Hör gärna av er med synpunkter kring vilka frågor som du anser är de viktigaste för kommunens och länets utveckling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar