onsdag 3 januari 2018

Bra text om 2017 och impulskontroll

https://jonkoping.etc.se/kronika/efter-trump-och-meetoo-dags-fasta

Jag hittar en text om Trump och #metoo. Den är bra, riktigt bra och sätter fingret på vad som kan vara skälen bakom dessa båda fenomen.

Fredrik Hollerz beskriver fasan över att Trump fick makten och konstaterar att det i alla fall ännu inte är något kärnvapenkrig i världen.

#metoo och hela den rörelsen kan vara en del i en sund motkraft till Trump. Handlar det om utebliven impulskontroll?

2018 är året då vi måste träna på att inte överkonsumera utan reflektera mer före handling. Och framförallt rösta i valet i september på det vi tror på och inte rösta mot demokratin. Det var klokt formulerat tycker jag.

- ”Kanske kunde vi när vi lämnar ett år av #metoo och Trump inbjuda till en övning i impulskontroll, i fasta: att avstå från att dela det jag inte läst eller förstått, att avstå från att säga det där som förmodligen är ganska plumpt, att vänta med att köpa för köpandets skull, att avstå från att rösta emot något i valet och istället rösta för något jag tror på (efter att jag informerat mig).” 

Skriver Fredrik Hollerz och jag är benägen att hålla med honom, och själv arbeta framåt med eftertänksamhet 2018. Framförallt måste vi alla ta ansvar för att #metoo ska göra skillnad för alla så att vi helt enkelt får ett tryggare liv tillsammans på vår fina planet med så stora möjligheter. 

Jämställdhetsfrågorna och miljö- och klimatfrågorna tillsammans med landsbygdspolitiken och småföretagarprogram måste få plats i valrörelsen tillsammans med trygghet och sjukvårdsfrågorna och så skolan förstås och barnens förutsättningar. De är vår framtid. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar