söndag 14 januari 2018

1918 skapades Sverige

100 år är det sedan liberaler och socialdemokrater i regeringsställning fick igenom allmän rösträtt och fortsatt monarki.

Jag läser Per T Ohlossons bok med titeln 1918 på rekommendation av bortgångne Tomas Holgersson.

Jag hade uttryckt att jag under julhelgerna skulle ägna mig åt läsning och fick boktips via mejl. Varmt tacksam för det.

Du har antagligen en hög med böcker och "1918" har jag redan nämnt, men med ditt politiska intresse tror jag du skulle uppskatta den.
Deckare kan man ha åsikter om, men en som jag rekommenderat andra och som GW rekommenderade är "Höstdåd" av Anders de la Motte.
Tomas” 

Har även beställt Höstdåd på Vimmerby bibliotek men den var det kö på. 

Åter till 1918. Den läste jag färdigt idag på morgonen. Mycket intressant och viktig för att förstå Sveriges demokratihistoria. 

Jag hittade också denna populärverision på nätet http://popularhistoria.se/artiklar/1917-18-sverige-i-uppror

Hur nära var det att Högern inte gav vika och motvilligt röstade bifall för allmän rösträtt? Hur som blev det rösträtt trots att bland annat konservative Hjalmar Hammarskjöld inte alls var nöjd med det beslutet. Han ansåg inte att folket hade kompetens att ta ansvar för att leda landet. Från att 24% hade rätt att rösta så fick nu 54% rösta i allmänna val och även gifta kvinnor blev myndiga i juridisk mening. 

Jag kan varmt rekommendera boken 1918 och uppmana alla att reflektera över att demokratin måste erövras varje dag i vardagslivet. Den är ständigt hotad. Inte minst av de tystas medgivande när demokrati inte råder. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar