torsdag 16 november 2017

Kyrkans mark

I dagens Vimmerby tidning så har Jenn Hultgren intervjuat KSO Tomas Peterson och kykans egendomsförvaltare Bengt Palmkvist.

Båda har uppfattat att den andra parten har bollen så det förklarar varför inget har hänt i denna förhandling. Nu ska KSO ta tag i frågan och det är bra. Först ska Tomas Peterson få komma hem från Afrika (studieresa 10 dagar) men sedan förväntar jag mig att det blir action i denna viktiga fråga.

http://www.vimmerbytidning.se/debatt/centern-satter-press-pa-majoriteten--20171102/

Jag läser kommentarerna under denna debattartikel: http://www.dagensvimmerby.se/debatt/e/16180/oppositionsradet-kop-kyrkans-mark-nu/

Den första kommentaren är skriven av KSO och han undrar om jag anser att kommunen ska köpa oavsett pris. Den 2 november skriver alltså Tomas Peterson följande:

Tomas Peterson (m) 2017-11-02 11:14:47
Till vilket pris som helst, när kommunen redan äger stora markområden nära staden?

Läser man min debattartikel så förstår man att jag önskar politisk kraft in i förhandlingen och givetvis förutsätter jag att KSO gör en så bra affär med kyrkan som möjligt.

Pastoratet har skrivit till egendomsnämnden och KSO skrev ett öppet brev till kyrkan inför kyrkovalet så det finns ett fönster öppet för denna förhandling men då krävs det att man är aktiv från den politiska kommunledningen tillsammans med tjänstemännen. Endast så kan man lyckas i denna förhandling. Jag anar dock att M inte alls är intresserade av denna mark när jag läser ett blogginlägg av Moderaternas förstanamn Micael Glennfalk från juni 2017. Han beskriver att det inte är en bra strategi att köpa kyrkans mark. Det känns mycket bakåtsträvande för mig. Den här marken är mycket lätt att exploatera eftersom det är plan sandmark och ligger i en mycket attraktiv del av kommunen med bra vägar och cykelvägar utan backar in till staden.

http://www.vimmerbytidning.se/bloggar/mitt-perspektiv---micael-glennfalk/ingen-bra-strategi-kopa-kyrkans-mark-20170612/


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar