tisdag 21 november 2017

IT-säkerhet i kommuner

Lyssnar på P1 om IT-säkerhet.

Mats-Lennart på VEMAB intervjuas om fjärrdrift av vårt kraftvärmeverk.

Jag tänker att vi i KS måste be att få en genomgång av kommunens totala IT-säkerhet vad gäller vatten, värme och avloppsfunktionerna.

Byte av system i Stadshuset av IT-SAM i förra veckan innebar problem med mejlfunktionen och exempelvis socialnämnden har stora krav på dessa funktioner liksom IT-säkerheten.

Själv kom jag inte åt handlingarna i helgen för att förbereda mig inför vårt gruppmöte inför KF. Först på måndagen åtgärdades det problemet.

Jag har dessutom tillgång till handlingar via vårt ärendehanteringssystem som jag inte ska ha tillgång till.

Vi måste gemensamt arbeta för att öka IT-säkerheten inom det offentliga för medborgarnas bästa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar