söndag 12 november 2017

Fars dag


Idag ska jag fira min kära far, Bertil Nilsson i Perstorp. Den fjärde i den stora syskonskaran från Flaka utanför Gullringen. Nio bröder och fyra systrar, Arne, , Ajna, Allan, Bertil, Birgit, Elsy, Gullan, Leif, Sven-Bert, Timar, Elving, Sölve och Jonny.

Hildur och John visste att de ville ha många barn och började på A när de gav sina barn namn.

Den tionde fick heta Timar, den elfte Elving och den tolfte Sölve.

De var mjölkbönder i byn Norra Flaka. Innan de köpte den gården så bodde de några år som arrendatorer i Nedre Stjärnevik.

Farmor var en arbetsam och mycket händig människa. Hon hade "snälle hänner" för de gjorde som hon ville. Hon till och med kunde sticka strumpor när hon gick till kyrkan.

Farfar var också arbetsam men dog tyvärr tidigt, endast 62 år gammal, så honom fick jag aldrig träffa, tyvärr.

Pappa är bonde liksom fem av hans syskon. Några yrken som de andra har/haft är frisör, lärare, ingenjör, sjuksköterska, hemtjänstbiträde, byggföretagare mm.

Fyra av syskonen har fått motta guldmedalj av kungen för prickfria mjölkleveranser.

Det får bli en farsdagsmiddag i eftermiddag med kloka samtal om vardagsnära frågor. Samhällsutveckling i det nära perspektivet är ett ämne som alltid intresserat liksom de gröna näringarna. Pappa är djurintresserad och har god hand med nötkreatur. Han började sitt bondeföretagande tillsammans med min mor Gun i Perstorp, som arrendator 1961 med sju kor och två hästar. 1999 avslutades mjölkproduktionen och då fanns det 30 kor i ladugården. Sedan var det köttproduktion tills för några år sedan och nu är det sommarbete av djur från min kusins besättning i Flaka.

Jag har 42 kusiner och säkert snart 100 kusinsbarn. Vilken stor ”släktrikedom”, tycker jag. Tacksam för det och för vår släktträff då vi ses och bryter tankar i Koppetorp i augusti varje år.

Min kusin Amalia Eriksson på Gotland berättar om våra gemensamma farföräldrar via sitt hantverksföretag Hildur2John. Hon återanvänder skinnjackor och skapar fantastisk kuddar, flugor, tofsar mm.

http://www.hildur2john.com/ Filmen som hon skapat är fin och finns på youtube :https://m.youtube.com/watch?v=LmqNfCAuQYk&time_continue=102

Följ henne gärna på instagram. Mycket inspo där, enligt mig.

Ha en fin söndag som känns som årets första vinterdag med minusgrader och lite snö på backen. Krispigt!

https://m.youtube.com/watch?v=LmqNfCAuQYk&time_continue=102

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar