tisdag 14 november 2017

Det var i Vimmerby vi föddes

För 110 år sedan föddes hon , på dagen, den 14 november 1907 på NÄS, i utkanten av den lilla staden. Hennes far Samuel August och hennes mor Hanna i Hult var arrendatorer på prästgården Näs och Astrid var nummer två i en syskonskara på fyra. Alla skulle de arbeta med ord och det ansåg deras far vara ”unnerlighet”. Vi är många som idag är innerligt tacksamma för det.

Gunnar Eriksson på NÄS blev riksdagsman för Bondeförbundet 1946 och företrädde länet i landets lagstiftande församling i tio år. Han blev också författare och skrev politisk satir om Svitjod Ingegerd blev redaktör och Stina Hergin blev översättare och författare.

För 51 år sedan, lite drygt så jag dagens ljus på Vimmerby BB. Och jag vill inte göra det vidare märkvärdigt även om det naturligtvis betyder mycket för just mig att mina föräldrar valde att ge mig livet, som nummer fyra på fem år, på en arrendegård i utkanten av den lilla staden år 1966. Mina äldre syskon är födda 1961(Urban) , 1964 (Annki) och 1965 (Eva Lena).

Bland beteshagar, nyponrosor och mjölkkor växte vi upp bland de stenrika magra åkrarna med många kloka och arbetssamma människor omkring oss och en helt sagolikt vacker natur.

Det känns fint att ha den uppväxten.

Allt stort som någonsin byggts har skapats en gång i en människas fantasi, är en av mina favoritrader bland alla texter som blivit en del av vår svenska kultur.

STORT GRATTIS PÅ 110-årsdagen, bygdens stora författarinna, vilken tur att du föddes just i vackra Vimmerby!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar