måndag 9 oktober 2017

Jämställdhetsplan på G i Vimmerby


Peter Karlsson skrev en motion som lämnades till KF i juni 2014 om att Vimmerby måste bli mer jämställt. Den avslogs 2015 med motiveringen att planen för lika möjligheter och rättigheter skulle antas i samma veva. Men den beskriver bara  jämställdhet ur ett arbetsgivarperspektiv. Elever, medborgare och brukare måste också inkluderas i jämställdhetsarbetet i kommunen tycker jag. Därför blir jag glad när jag får indikationer på att M och S är redo att lägga fram den plan som tagits fram och som jag såg ett utkast av redan i mars 2016 inför internationella kvinnodagen. Tacksam för att dessa frågor prioriteras trots att vår motion avslagits av KF. Det finns hopp om mer jämställdhetsarbete när vi snart har en plan för det. Utbudet på vårt gymnasium kan diskuteras utifrån ett jämställdhetsperspektiv. Dr är dansprofil en viktig del av utbudet som jag ser det. Att kolla på Kulturskolan och hur många flickor ch pojkar som deltar där är också intressant liksom föreningslivets och nöjeslivets erbjudande. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar