lördag 18 mars 2017

Intervju med Åke Pettersson i Vimmerby tidning

Åke Pettersson har så rätt. Vi måste bli tuffare i vårt arbete för att utveckla Stångådalsbanan och Tjustbanan. 

Kommunstyrelsen föreslås nu att fortsätta arbetet med Infrastrukturkansliet med Micael Leijonhud och det är ett tydligt arbete för att ena kommunerna längs Stångådalsbanan. 

Jag skrev denna debattartikel för någon vecka sedan och arbetar även som vice ordförande i centerpartiet i Kalmar län för att stärka satsningarna på Stångådalsbanan och Tjustbanan. 

Resecentrum räddat


I höstas diskuterades en försäljning av Resecentrum i Vimmerby. Socialdemokraterna och Moderaterna var överens och fastigheten lades ut hos en mäklare.

Centerpartiet förde fram att en försäljning av ett Resecentrum är ett beslut av principiell karaktär och bör fattas av kommunfullmäktige och inte av två kommunalråd.

Frågan diskuterades och Moderaterna förespråkade ett vindskydd/busskur medan Socialdemokraterna ville hyra väntsalen av köparen. Inget hände i övrigt på grund av att M och S inte var överens om detta.

Nu har majoriteten ändrat sig och dragit tillbaka försäljningen. Kommunstyrelsen tog denna vecka även beslut om en korrigerad investeringsbudget jämfört med beslutet från november 2016 och där finns nu plötsligt en satsning på utbyte av fossiloljepannan som värmer Resecentrum till fjärrvärme samt byte av fönster mm. Detta yrkade Centerpartiet redan i november 2016 men det röstades då ner av majoriteten.

En annan fråga som kommit upp nyligen är Trafikverkets lista över prioriterade objekt fram till 2029. Stångådalsbanan och Tjustbanans behov av upprustning saknas helt i Trafikverkets bruttolista.

Vi i Centerpartiet vill uppmärksamma alla de som varit oroliga för denna försäljning på att de båda ledande partierna i Vimmerby har ändrat sig i denna fråga och vi ser nu fram emot att arbeta stenhårt tillsammans för att utveckla och inte avveckla våra regionala järnvägar i länet i samverkan med Regionförbundet och Trafikverket. Då behövs denna tydliga satsning på vårt K-märkta Resecentrum i Vimmerby och samarbete över länsgränsen norrut för att skapa förutsättningar för såväl ett mötesspår i Gullringen som framtida pendeltågstrafik när vi ser att vår arbetsmarknad stärks vilket kommer att kräva ökade och inte minskade pendlingsmöjligheter.

Ingela Nilsson Nachtweij (C) 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar