fredag 18 november 2016

Medborgardialog, del 1

Fick ett brev med anledning av en medborgardialog som jag påbörjat och detta tänkvärda brev påbörjar en ny medborgarkommunikation här på min blogg. Givetvis namnger jag inte vem som skrivit dessa rader utan jag vill bara genom denna publicering uppmana fler till att ta kontakt med mig och berätta hur Du vill påverka Vimmerbys framtid. Tveka inte utan kontakta mig om hur Du vill att Vimmerby ska utvecklas. Alla förslag och synpunkter tas tacksamt emot. Mejla mig på ingela.nilssonnachtweij@centerpartiet.se eller ring 0492-769007.

Jag har tagit mig friheten att klippa i brevet och har också frågat skribenten och fått OK att publicera. 

Jag håller med denna medborgare och många fler som uttryckt samma sak att det är orimligt för en kommun att ha som mål att bli bäst i klassen på allt. Vi politiker måste prioritera och välja hur kommunen ska utvecklas långsiktigt och just en bra barnomsorg anser jag liksom den som skrivit dessa rader till mig ska vara ett område där vi strävar efter att verkligen bli "bäst" på riktigt. 

Håller också med om att högskoleutbildning behövs och jag hade förväntat mig att "Nya Vägar" skulle ha bifallits i höstbudgeten. Cirka 100 högskoleplatser kopplade till vår lokala arbetsmarknads behov i Norra Kalmar län kan bli verkligeht i den satsningen som regeringen valde att inte stötta i dagsläget.  Läs mer här: http://nyavagar.se

"Alla vi i Vimmerby har skyldighet att på våra olika positioner arbeta för att öka attraktionskraften i kommunen (företagare,politiker,tjänstemän,privatpersoner)

Vi måste ha en bra skola, handel,fritidssysselsättning,omsorg,arbetsmarknad mm för att locka hit samt behålla invånare=skattebetalare

Högskoleutbildning vore kanon. Utbildning på orten drar hit unga friska och även behåller ungdomar här…Får så mycket positivt runt en högskola i form av arbetstillfällen, forskning mm  Ingen quickfix men man kan ju drömma

Skulle vilja att Vimmerby vågar ta steget fullt ut och profilerar sig ändå mer som barnens stad även om det förpliktigar. Men snacka om marknadsföring. Kostar pengar och arbete javisst men tror man skulle få mycket igen. Varför ska vi nöja oss med att ha en barnsomsorg som ska försöka bantas ner till kostnader som andra har när läget uppenbarligen redan idag är på bristningsgränsen för väldigt många bland personalen . Kostnadseffektiva måste vi vara men tänk om man skulle vända på begreppen och istället titta på hur en perfekt barnomsorg skulle se ut…Vad skulle det kosta?  Sedan locka hit barnfamiljer för vi har sveriges bästa barnomsorg….Det är lättare än att ha Sveriges bästa skola även om det såklart är ett behjärtansvärt mål också samt lika viktigt. 

Som vanligt känns det som att vi gärna vill vara bäst på allt, massor målbilder inom alla områden, grupper som arbetar fram visioner mm och sedan saknas pengar för att genomföra och då har bara utredningarna mm kostat pengar istället för att försöka genomföra något. 

Självklart behövs visioner och mål som man ska sträva efter i alla delmål…Men tror ibland man kanske ska bryta ut vissa saker och verkligen bli bäst på en sak i taget och profilera det och sedan ta nästa steg…"

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar