fredag 18 november 2016

Fantastisk bok om Astrid Lindgren

Det ska bli yngsta dotterns julklapp så berätta det inte för henne. Jag har tjuvläst den idag och det är riktigt bra och beskriver författarens liv och produktion. Illustrationerna är sagolikt bra. Rekomenderas. Jag köpte den på Astrid Lindgrens Näs i måndags kväll på 109-årsdagen. Knappt 200 riksdaler var ett facilt pris för detta praktverk. Signerad av de båda skaparna fick jag också. 

Gav bort min lilla skrift om de autentiska miljöerna till en av kommunens chefer igår. Det uppskattades stort då han både är småbarnsförälder och ganska nyinflyttad. Vi samtalade en stund om Vimmerbys historia och Astrids äventyr här. 

Berikande och energigivande att ägna tid och tankar till denna förebild som betyder så mycket för min hemstad. 

Två favoritcitat får kröna detta blogginlägg:

"Den som är väldigt stark måste också vara väldigt snäll" (Ur Känner du Pippi Långstrump, 1947)

" "Men det finns saker man måste göra, annars är man ingen människa utan bara en liten lort"(Ur Bröderna Lejonhjärta, 1973)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar