lördag 29 oktober 2016

UF är så viktigt

I mitt arbete som entreprenörskapslärare i Gamleby, på Naturbruksgymnasiet så försöker jag att arbeta så företagsamt som möjligt. Det innebär att jag gör studiebesök med eleverna och bjuder in externa föreläsare frekvent för att stimulera kreativiteten.

Ett studiebesök hos Stina Kubti, utsedd till Kalmar läns mest företagsamma person är alltid uppskattat av eleverna. Stina driver framgångsrikt butiken Busfrö i Västervik och säljer second hand på komission. 

Christina Thorstensson har varit på besök som föreläsare och hon fick eleverna att lyssna andäktigt till goda råd och hon delade med sig av sina livserfarenheter på ett givande sätt. 

I våras hade jag besök av Alexander Högberg i klassrummet för att inspirera eleverna som läste entreprenörskap att fortsätta sin företagsamhet i ett UF-företag under det sista läsåret på skolan. Alexanders föreläsning var mycket uppskattad och ledde till att fem elever startade ett UF som heter UF-hundspa och erbjuder tvättning, kloklippning med mera för hundar i skolans hundbad. 

http://ungforetagsamhet.se/kontakt

UF är en mycket bra verksamhet och jag hoppas att fler elever kommer att välja UF-kursen nästa år så en föreläsning med Alxeander ska bokas in snarast så den var mycket uppskattad. Alexander är före detta skådespelare vid ALV och mycket bra på att fånga eleverna som bara är några år yngre än han själv och som därför lyssnar på hans goda råd och tar intryck av det han säger. 

Idag börjar höstmarknaden på ALV. Min syster är hemma i Vimmerby av den anledningen och ska också gå på kvällsföreställningen som har premiär ikväll. 

Och inatt var det kulturnatt på Kulturskolan i samverkan med Fabriken.

Igår togs första spadtaget till FILMBYN i Mariannelund. 

Det händer mycket bra i Vimmerbybygden! Det stärker vår attraktionskraft. Tillsammans får vi ALLAS VIMMERBY att växa. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar