fredag 20 maj 2016

Kultursatsning i VIMMERBY

Kommunstyrelsen fick förmånen att besöka Kulturskolan i tisdags och personalen där visade upp sin fina verksamhet på ett strålande sätt. 

Dagen efter gick jag på teaterföreställningen " A och ADHD-barn i Bullerbyskolan" vilket var en mycket bra och proffsig föreställning om ett ständigt aktuellt och viktigt ämne nämligen krisen i den svenska skolan och skälen till den. 

Igår kväll hade TÖRNROS premiär vilket är Slutproduktion med Dansprofil år tre på Vimmerby gymnasium. Jag var inte där men har fått lite bilder och många är entusiastiska över den föreställningen. Jag ska se den ikväll och det finns chans även imorgon kväll då det ges två föreställningar. 

Nästa vecka har en föreställning om MILJÖ på en utomhusscen bakom Kulturskolan premiär. 

Kulturskolan i Vimmerby levererar och jag vill att kommunens kulturskola tillsammans med Astrid Lindgrens Värld och Astrid Lindgrens Näs och Kulturskolans elevförening med flera gör en skrivelse till kulturutskottet i Landstinget och beskriver de kultursatsningar som nu görs i Vimmerby kommun. Steg ett är att följa upp den motion som jag skrivit och lämnat in om att Vimmerby ska bli nod för dansen i regionen. Steg 2 är att Dans i Sydosts danskonsulent ska placeras i Vimmerby och steg 3 är att yrka att den danscen som ska byggas placeras i Vimmerby. Denna trestegsraket ska sedan fyllas på med berättandet genom film där Barnfilmbyn borde vara en naturlig samverkanspart och med teater där ALV är en naturlig part med stora behov av en professionell teaterutbildning på kulturskolan i Vimmerby. 

Läs om vår motion här: 
http://www.dagensvimmerby.se/nyheter/politik/e/4459/centerpartiet-vill-skapa-regionalt-center-i-vimmerby/

Dans, teater och berättandet tillsammans med musik är den fyrklöver som på olika sätt ska stimuleras och växa i Vimmerby och då krävs samverkan för att optimera kultursatsningar. 

Hör av er med synpunkter på dessa funderingar. Patric Engqvist, Ing-Marie Fransson och naturligtvis danspedagogerna och teaterpedagogen på Kulturskolan ska jag bjuda in för att diskutera detta. Mina inspel är endast en liten del i detta men när jag ser potential och möjligheter kan jag inte låta bli att uttrycka de visionerna som jag tror kan bli verklighet i Vimmerby. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar