måndag 30 maj 2016

Kultur gör livet värt att leva!

Sedan den 1 februari är jag kulturpolitiker i Vimmerby kommun eftersom kommunstyrelsen tog över den nedlagda kultur- och fritidsnämnden och förvaltningen består idag av en utvecklingsavdelning med fritid, kultur och näringsliv. 

Jag blir extra glad när jag läser i media om allt som händer inom kultur ochn fritid i kommunen. 

Aktiv Ungdom hade sin avskedsföreställning igår efter 35 års verksamhet. Nu tar Kulturskolans elevförening över och man ska fortsätta verksamheten som förut men med en tydligare koppling till Vimmerby kulturskola. Jag tror att detta kommer att bli bra men vill samtidigt tacka alla de som arbetat inom föreningen och som bidragit till dansens utveckling i Vimmerby. Denna termin vet jag exempelvis att två unga åkt till Vimmerby från Västervik på måndagkvällar för att delta i dansutbildning. Det är tecken på en bra kvalité som inte hade varit möjlig utan Aktiv Ungdom och Kulturskolans dansprofil på Vimmerby gymnsium. Det man satsar på växer och just dansen har kommunen och föreningslivet i Vimmerby gjort en gemensam satsning på som nu kommer att ta en ny form genom att Aktiv Ungdom avslutas. 

Dan Reeds konsert, Kulturskolans MILJÖN i förra veckan, nästa veckas sommarshow på Tuna skola, invigning av tredje kapitlet på Näs med kulturminister Alice Bah Kunke, invigning av nya Börderna Lejonhjärta och Körsbärsdalen på ALV, Locknevi motorshow och alla fotbollsmatcher mm som spelas varje helg är delar av vårt sjudande kultur- och friluftsliv. 

Aktiv ungdoms avslut blir en nystart. 

Hoppas att nedläggningen av Stjärnevikskollot som beslutades i december 2015 av den nu nedlagda nämnden präglas av samma nystart. Jag har läst i media att det kommer att ersättas av ett program som i huvudsak sker i Källängsparken och där alla kransorter kommer att få varsitt dagsbesök under juli månad. Två föreningar kommer att få dela på de pengar som det nedlagda kollot genererar och de medel som regeringen tillskjutit till kostnadsfria sommaraktiviteter. Det är VIF som arrangerar spontanfotboll i Källängen och Vimmerby kickboxning som erbjuder prova på-aktivtet. Streetdans blir det också. Fabriken kommer att använda en större del av de 300000kr som avsattes till föreningarna enligt media. Denna fråga vill jag diskutera inom politiken då många uttrycker besvikelse över att Södra Vi IF inte längre kommer att arrangera kollo i Södra Vi. En enkel fråga till KSO på KF ikväll är relevant anser jag. Får se om det blir så. Mitt fokus blir i så fall "vattenvana" och värdet av badlek vid en sjö med unga som leder unga.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar