onsdag 13 april 2016

Dans i Vimmerby

Jag tror att det finns förutsättningar för att Vimmerby blir en regional nod för DANS. Enligt de kontakter som jag har så uppfattas Vimmerby som den ort i regionen där dansen är i kraftig utveckling. När det anordnas koreografitävlingar i exempelvis Kalmar eller Växjö så kommer Vimmerby kulturskola med en busslast dansare medan de andra dansinriktningarna kommer med någon enstaka dansgrupp. 

Jag kommer att verka för att Vimmerby utses som nod för DANS och jag kommer att använda mina kontakter för att lyfta dansen ännu mer i Vimmerby.

Aktiv Ungdom som gett mina barn så många danslektioner kommer att upphöra efter en stor dansuppvisning den 29 maj i Idrottshallen och aktiviteterna som Aktiv Ungdom har haft kommer att tas över av Kulturskolan. Sorgligt att föreningen Aktiv Ungdom upphör samtidigt som den gör det med flaggan i topp och tar ansvar för fortsatt dansundervisning genom en dialog med Kulturskolan. Hoppas verkligen att förändringen kan göras på ett professionellt sätt för våra dansintresserade barn och ungdomars bästa. 

Dans är en verksamhet som uppskattas av många och det är flest tjejer som dansar. Min förhoppning är att antalet dansande killlar ska öka. Ur ett jämställdhetsperspektiv är det viktigt att det erbjuds och satsas på både "tjejidrotter" som ridning och dans och killidrotter som ishockey. Jag skulle vilja veta fördelningen av föreningsbidrag fördelat på tjejer och killar så att man kan få en uppfattning om jämställdheten för tilldelningen. Som nybliven fritids- kulturpolitiker känns det viktigt att ha koll på när nu föreningsbidragen ska byggas om. 

Den 19 april ska vi i KS äntligen få en genomgång av kultur - och fritidsfrågorna i kommunen då vi sedan den 1 februari är ansvariga för den verksamheten. Förhoppningen är att vi framöver ska få till den politiska styrningen som krävs för att utveckla verksamheten på bästa sätt i samverkan med personalen som verkställer våra beslut. 

Läs mer om länets kultur i kulturplanen. 
http://www.rfkl.se/Documents/Rapporter/Kultur/Kulturplan%202015-2017.pdf



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar