söndag 13 mars 2016

Samtal om livet

Bloggare Rebecka Davidssom reflekterar över skillnaden mellan australiensare och svenskar vad gäller öppenhet och social förmåga. Jag minns att jag också uppskattade otvungna möten och samtal med främlingar när jag bodde down under. Året var 1986. Kulturer förändras inte..."jag instämmer med Rebecka och gillart" Vi skulle få ett mycket mer öppet samhälle om vi vågade mötas över en kopp kaffe på ett café lite oftare. På tåg i Sverige är detta möjligt och tågresor kan vara helt fantastiska mötesplatser. Kära mor Gun Nilsson​ och jag reste till min syster för några år sedan och vi delade cupé med en pastor som vi pratade med någon timma mellan Linköping och Eskilstuna. Det var givande och intressant eftersom jag minns det så här flera år senare. Erfarenhetsutbyte och riktiga samtal om livet berikar. På många olika sätt...Därför behöver vi fler mötesplatser i samhället och kanske framförallt platser där olika kulturer möts så att förståelsen mellan människor ökar. Livet och kärleken vinner på det! Demokratin likaså...

Här kan du läsa bloggen som jag refererar till ovan.

http://www.vimmerbytidning.se/article/articleview/68761/1/223/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar