söndag 28 februari 2016

Minns Olof Palmes dödsdag idag

En av de få nyheter om Sverige som nådde mig under mina åtta månader i Australien aug-85- april-86, var mordet på Olof Palme. 

Jag kom till puben för den veckovisa träffen med de andra lantbrukspraktikanterna i området som kommit till "the land down under" via organsiationen International Agriculture Exchange Association (IAEA). 

Där möttes vi av beskedet: 

Your prime minister has been "assassinated" . Jag visste inte vad ordet betydde men efter en stund förklarades att Olof Palme blivit mördad. 

Chocken blev total. Detta kan inte hända i vårt land. Skoja om något som är roligt blev mitt och de två andra svenskarnas kommentar. 

När vi sedan insåg att det faktiskt hänt så blev stämningen mycket dämpad där på puben. Alla berördes i vår sorg och nedstämdhet. 

Detta var långt före internet och tabloiderna hade denna nyhet som förstasidesnyhet i Australien. På denna tid kände få till Sverige när man reste i denna del av världen. Sverige förväxlades ofta med Schweiz. Man saknade verkligen beskrivningar av vad som hänt och varför då denna nyhet försvann snabbt från nyhetsflödet. Idag finns ju helt andra möjligheter att läsa svenska nyheter via internet var du än befinner dig på vår planet. 

Det var alltså mycket ovanligt med nyheter från Sverige och denna nyhet var mycket overklig. 

Det är få nyheter som på djupet berört mig under mitt snart femtioåriga liv. 

Estonia-katastrofen, Anna Lindh-mordet, 9-11-attacken, Olof Palme-mordet är några nyheter som i grunden berört vårt samhälle och mig på ett personligt plan. 

Minns därför alla dessa fyra händelser idag men allra mest mordet på Olof Palme. Han var en fantastisk retoriker vilket jag upplevde i en debatt i Kalmar mellan Torbjörn Fälldin och Olof Palme. Den debatten var som en fotbollsmatch och det var en mycket bra debatt. En debatt som säkerligen påverkat mig stort att engagera mig politiskt och år 2009 bli förtroendevald. Jag var endast 14 år 1980 då debatten ägde rum. 

Sverige blir aldrig mer som det var innan mordet på Palme då denna händelse faktiskt var den första större attacken mot en politiker i modern tid i Sverige, som jag känner till. Den demokratiaspekten ur ett säkerhetsperspektiv där många sedan dess kanske tvekat att engagera sig politiskt pga hot är mycket tragisk för ett demokratiskt samhälle. Demokratihot är något som vi alla har ett ansvar att reagera på och agera mot för att värna vårt samhällsbygge. Den kräver en kontinuerlig insats för att värnas, alla dagar och ALLTID.  Minnet av Olof Palme och Anna Lindhs liv och alla andra drabbade politiker världen över som utsätts för våld förtjänar demokratiinsatser och stor respekt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar