tisdag 15 december 2015

Färdplan 2020

Viktigaste beslutet igår var deltagande i färdplan 2020 för att på sikt nå målet en fossilbränslefri fordonsflotta. Där hade jag laddat upp ordentligt helt i onödan. Jag hade säkert lagt fyra timmars förberedelse för att få M och S i kommunfullmäktige att ändra sig jämfört med hur de röstade i KS . 

Otroligt bra att de direkt gick upp och yrkade bifall till deltagande men här blir det så tydligt att majoriteten inte har "ett tänk" att samverka och underlätta för oppositionen. Hur mycket tid hade det tagit för någon i majoriteten att mejla exempelvis mig och de andra gruppledarna i oppositionen att man ändrat uppfattning jämfört med KS? Det hade sparat tid på gruppmöten mm och gett mer tankekraft och energi till planering av andra viktiga frågor. Dessutom hade det gett positiv energi direkt från oppositionen till majoriteten. 

Kommunikation är en av de svåraste uppgifterna för en ledare och det kräver mycket tid och engagemang men ska samverkan öka för kommunens bästa krävs det att oppositionen och majoriteten ökar kommunikationen mellan varandra. 

Självklart inser jag att just denna brist på kommunikation inte är medvetet gjord för att slösa på min tid eller energi men det skulle vara så värdefullt att få använda sin tid mer fokuserat på stora frågor som kommunen just nu behöver lösa över partigränserna. Min tid behövs till annat än att motivera en majoritet som redan ändrat sig...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar