lördag 15 augusti 2015

Reflektioner efter energigivande Stockholmsresa med vänner

LGrunnar lite på vad som ska hända inom politiken i höst och samtidigt reflekterar jag över vårens händelser mellan den 31/3 och 22/6 2015. Det var hittills min mest aktiva politiska period utöver valrörelserna 2010 och 2014.

Jag valdes till oppositionsråd för Vimmerby kommun av kommunfullmäktige och tillträdde det uppdraget vid årsskiftet. 

Budgetarbetet för 2016 drogs igång av Gränsögruppen redan i januari 2015. Den 31/3 presenterades gruppens förslag till rambudget för kommunen 2016. Därefter startades budgetberedningen med en dialogdag den 7/4 och sedan tog majoriteten i KS ett rambudgetbeslut den 14/4 som innehöll nedläggning av fyra skolor och två förskolor på kommunens landsbygd. 

En sällan skådad opinion mot förslaget samlade namn mot skolnedläggningen och krävde folkomröstning. Den 4 maj överlämnades namnunderskrifter från mer än 20% av kommunens invånare och det ställdes ett folkinitiativ om krav på folkomröstning om skolnedläggningspaketet. 

Majoriteten ändrade sig och ville kompromissa och bevara Tuna och Rumskulla skolor och bygga två förskoleavdelningar i Djursdala skola. 

Den 22 juni togs en rambudget och ett skolnedläggningsbeslut av kommunfullmäktige. Djursdala och Gullringens skolor och Pelarne förskola ska enligt beslutet läggas ner under år 2016. Skolorna i samband med höstterminens start och förskolan i Pelarne under året. 

Nu ska nämnderna ta fram sina budgetar enligt rambudgetbeslutet. I november eller allra senast i december ska nämndsbudgetarna och hela kommunens budget för år 2016 och plan för 2017 beslutas. 

Mitt i all denna turbulens och politiska debatter direkt efter KFs sammanträde den 22 juni meddelar ordförande i KS att han avslutar sitt uppdrag i september pga av hälsoskäl. På torsdag ska vi få veta vem som kommer att föreslås som ny KSO i Vimmerby kommun. Blir det vice ordförande Helen Nilsson som kommer att ta ordföranderollen ? Hon uttalade häromdagen att det inte säkert ska vara två kommunalråd i kommunen. Kommer Moderaterna att acceptera och släppa KSO som Moderaternas Micael Glennfalk valdes till av KF? 

Plötsligt låg Vimmerby tidning från den 30/4 2015 bland pappren som jag sorterade från i våras. Läs de två insändarna som jag fotograferat nedan. Lars Sandberg vill ha svar från Helen Nilsson om skälet till att BUN fått detaljerade sparkrav och Bjarne Nilsson tror att C kommer att äga 2018! Energigivande,, tycker jag och skriver några fler blogginlägg efter några veckors fokus på vila och återhämtning. 145 läsare igår fast jag skrivit så få inlägg den senaste månaden pekar på att det finns en efterfrågan av att läsa mina rader. Känner tacksamhet för det och återkoppla och dela gärna mina rader. Diskutera mera och öka demokratin i Vimmerby kommun så att vi kommer att ta riktigt väl förankrade beslut i höst. Det är min ambition med bloggandet i alla fall. Mer reflektion och diskussion behövs för att kommunens utveckling ska bli ännu bättre och för att vi tillsammans ska få ordning på ekonomin. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar