torsdag 18 juni 2015

Det finns alternativ

Centerpartiets, Kristdemokraternas, Miljöpartiets och Vänsterpartiets budgetyrkande under ärende 14, kommunfullmäktiges sammanträde den 22 juni.

 

Vårt budgetalternativ presenterar likheter och skillnader mellan majoritetetens budgetyrkande och vårt förslag. Huvudsyftet med vårt budgetalternativ är att behålla de fyra skolorna i Djursdala, Gullringen, Rumskulla och Tuna samt de två förskolorna i Djursdala och Pelarne. Vi har lagt ett något starkare budgetförslag än majoriteten då vi ser behov av att redan 2016 nå större effekt.

Istället för nedläggning av skolor föreslår vi följandeförändringar jämfört med majoritetens budgetförslag:

 

2016

2017

2018

BUN-chefer

1

2,50

2,5

Arvoden

0,5

0,50

0,5

IT-effektivisering

0,5

0,50

0,5

Förskoleteam

1,5

1,50

1,5

Samlad skoldag

1

2,00

2

 

Vi vill att kommunen ska påbörja ett utvecklingsprogram för socialnämnden och för barn- och utbildningsnämndens verksamhet med fokus på ökad kvalitet och effektivitet. Vi föreslår en effektivare och plattare organisation med färre chefsnivåer.


Vi föreslår minskade arvoden till politiker med 0,5 miljoner och att det tas fram ett sparförslag i samverkan mellan alla åtta partier i kommunfullmäktige.

Vi föreslår en effektivisering inom IT med 0,5 miljoner och här möts vårt förslag och majoritetens förslag som också innehåller besparingar på IT, men vi beräknar att det finns lite större effektiviseringsmöjligheter.


Förskoleteamet är en icke lagstadgad verksamhet som Vimmerby kommun har utvecklat på ett mycket bra sätt där fokus ligger på arbete med barnkonventionen med figuren KIWI. Det arbetet måste förvaltas och infogas i ordinarie förskoleverksamhet när vi nu föreslår denna besparing som innebär borttagande av förskoleteamet. Konsekvensen blir någon extra stängningsdag för barnen då  föräldrarna måste ordna annan omsorg eller att kommunen tillgodoser barnens behov av omsorg på en annan förskola. I jämförelse med skolnedläggningar så bedömer vi att verksamheten inte försämras lika mycket för förskolorna vid borttagande av förskoleteamet som skol- och förskolenedläggningarnas konsekvenser för hela orter innebär.


Vi föreslår också en ”samlad skoldag” som införts i olika landsbygdskommuner i Sverige. Skoldagen planeras så att skolskjutsarna minskas genom att tidpunkten för skoldagens start är olika på olika skolor samt fördela skoldagen så att den första skolskjutsen på eftermiddagen tas bort. Vinsterna är flera. Genom att skoldagens innehåll planeras så att skolskjutsarna optimeras på detta sätt kan man få en mer kvalitativ fritidsverksamhet i mindre grupper och ett bättre nyttjande av legitimerade lärare. Målet är att höja den pedagogiska kvalitén i alla skolor. ”Samlad skoldag” leder till ett mer effektivt nyttjande av kommunens resurser. Färre skolresor för kommunen med samlad skoldag och bibehållet antal skolorter, och för föräldrar när fritidsverksamhet och förskoleverksamhet bevaras på dessa fem orter är en annan positiv effekt. Samlad skoldag möjliggör också tid för daglig fysisk aktivitet och läxhjälp.


 Vi tror också att det finns familjer i kommunens större tätorter som skulle uppskatta de mindre skolornas fördelar. Vi vill därför erbjuda fri skolskjuts från Vimmerby till valfri kransortsskola. Bussarna går ju ändå oftast tomma i ena riktningen. Nybro kommun har räddat Alsterbro skola på det sättet.

En positiv effekt av vårt budgetalternativ är minskad miljöpåverkan tack vare samlad skoldag, bibehållet antalskolorter och förskoleorter samt erbjudande om skolskjuts till ytterskolorna.


Vi vill att Vimmerby kommun ska driva, marknadsföra och utveckla alla förskolor och grundskoleenheter i Djursdala, Frödinge, Gullringen, Pelarne, Rumskulla, Storebro, Södra Vi, Tuna och Vimmerby med målet att nå högre resultat och kvalitet på verksamheterna med utgångspunkt från barnkonventionen.


Med oppositionens förslag blir resultat- samt driftsbudget enligt nedan:


Resultatbudget

2014

2015

2015

2016

2017

2018

Miljoner kronor

Utfall

Prognos

Budget

Förslag

Plan

Plan

 

 

 

 

utfall

 

Budget

 

 

Summa nettokostnad exkl avskrivning

772,4

776,2

745,7

774,5

795,8

815,8

Avskrivningar

25,6

28

31,3

37,7

37,3

37,3

SUMMA Nettokostnad

797,9

804,2

777,0

812,2

833,1

853,1

 

 

 

 

 

 

 

Skatter och generella statsbidrag

768,9

794,0

797,0

837,0

863,5

889,4

Finansnetto

6,2

-5,9

-10,9

-12,9

-13,0

-13,0

Extraordinär kostnad

0,0

-0,2

-0,2

0,0

0,0

0,0

SUMMA Finansiering

775,1

788,0

785,9

824,1

850,5

876,4

 

 

 

 

 

 

 

SUMMA RESULTAT

-22,8

-16,2

8,9

11,9

17,4

23,3

Hänsyn till återställande enligt balanskravet, ackumulerat resultat

-24,0

-6,6

16,7

 

 

Driftbudget

 

 

 

Miljoner kronor

2015

2016

Förändring*

Nämnd

 

 

 

Kommunstyrelse

152,2

170,8

18,6

Socialnämnd

290,5

304,8

14,3

Barn- och utbildningsnämnd

281,4

275,9

-5,5

Kultur- och fritidsnämnd

41,9

38,9

-3,0

Miljö- och bygg (Samverkansnämnd)

7

6,5

-0,5

Revision

0,8

0,8

0,0

Överförmyndare

1,6

1,6

0,0

SUMMA NÄMNDER

775,4

799,3

23,9

Pensioner (ej utfördelade)

13,1

18,0

4,9

Justering interna kalkylerade kapitalkostnader

-42,8

-42,8

0,0

Avskrivningar

31,3

37,7

6,4

Summa centrala poster

1,6

12,9

11,3

SUMMA NETTOKOSTNADER

777,0

812,2

35,2

 

 

Yrkanden


I likhet med kommunstyrelsens majoritet yrkar vi bifall tillpunkt 3 och 5.


Alternativyrkande Punkt 1


Anta Centerpartiets, Kristdemokraternas, Miljöpartiets och Vänsterpartiets förslag till resultatbudget för Vimmerby kommun 2016 samt plan för 2017-2018 som innebär en skattehöjning med 50 öre fr o m år 2016.


Alternativyrkande Punkt 2

Anta Centerpartiets, Kristdemokraternas, Miljöpartiets och Vänsterpartiets förslag till fördelning av nämndernas driftram 2016, vilket innebär att nettokostnaderna uppgår till 812,2miljoner. Nämndernas ramar justeras efter beslut om interna justeringar 2015 som även påverkar 2016, exempelvis tilläggsanslag, kapitalkostnad och omföringar.


Alternativyrkande Punkt 4

Anta förslag till tre övergripande finansiella mål

a.
Resultatmål: Långsiktigt uppgå till minst 2 procent men sänkt år 2016 till 1,4% vilket motsvarar ett resultat på 11,9 miljoner kronor år 2016.
b.
Låneskuld: minskas årligen via amortering med minst 15 miljoner
c.
Självfinansieringsgrad investeringar: 100%

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar