tisdag 5 maj 2015

Sommartorget

Idag diskuterade KS trafikströmmarna runt Sommartorget i Vimmerby . Jag föreslog dubbelriktad trafik på Storgatan framför Rådhuset och hela vägen till Handelsbanken . Då skulle man kunna avstå trafik framför Vimmerby bokhandel längs med torgets långsidor. Vad tror ni om det förslaget ? 

Några p-platser skulle förloras men torget kanske skulle bli trafiksäkrare och samtidigt mer tillgängligt för kunder till butikerna. 

Vad gäller Sevedegatan framför Stadshotellet så anser jag att det bästa även i fortsättningen är ett gångfartsområde även om trafiksäkerheten måste säkerställas på bästa sätt. Jag tänker på gångfartsområden i Västervik vid Fiskartorget och i Växjö som fungerar tack vare att bilarna kryper fram. Det krävs att miljön iordningställts så att det är tydligt att det kräver hög uppmärksamhet och låg hastighet när man kör bil framför Stadshotellet där många barn och vuxna passerar gatan för att ta sig till lekområden på sommartorget. 

Jag föeeslår även fasta cykelställ.  Gärna både vid Stadshotellet och Övre delen vid Astrid statyn. Det finns ett vid Rådhuset  Gärna även ett på Sevedegatan ex mellan träden utanför Hammargrens. Fast anslagstavla på torget, vore också bra, tycker jag och många med mig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar