lördag 23 maj 2015

Lördagskrönika

Jag tror det är många före detta politiker, nuvarande politiker och kommuninvånare i allmänhet som nu i likhet med mig söker möjliga och optimala lösningar för hela Vimmerby kommuns framtida utveckling.

Det är verkligen inte lätt att hitta någon lösning på problemen. En bra strategi är att diskutera breda lösningar och öppet diskutera olika möjligheter. Konflikter, prestige och låsningar bidrar inte till demokratins utveckling i Vimmerby. Alla har ett ansvar och delaktighet i att den politiska situationen ser ut som den gör i Vimmerby . 

Jag instämmer med Lars Johansson och Jens af Ekenstam Stenman i dagens Vimmerby tidning. Majoritetens sätt att ta till sig kransorternas och oppositionens kritik över nedläggning av fyra landbygdsskolor och två förskolor är mycket bra och majoritetens insikt om att börja diskutera bevarandet och utvecklingen av landsbygdsskolorna och landsbygdens förskolor är värdefullt. Det hedrar majoritetens politiker. 

Jag ser med tillförsikt framåt på hela kommunens utveckling och ett bättre samtalsklimat i den högsta politiska ledningen i kommunen för att vi ansvarsfullt ska besluta om den bästa rambudgeten för medborgarna på måndagen efter midsommar i KF och ta höjd för kommunens prekära ekonomiska läge. 

Rambudgetförslaget som KS lägger den 2 juni är avgörande för kommunens utveckling. Fokus anser jag ska vara att inte ta beslut som blir oåterkalleliga när förutsättningar förändras. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar