lördag 23 maj 2015

Vimmerbybloggens intervju om Lars Nilssons beslut att avsäga sig kommunala politiska uppdrag

Vimmerby tidning sökte mig men eftersom jag arbetade på Gamlebygymnasiet igår och hade undervisning och arbetslagsmöte så hann Jimmy Karlsson och jag inte med en intervju. Sent på eftermiddagen intervjuades jag dock av Jakob Karlsson på Vimmerbybloggen och nedan finns den intervjun i sin helhet.

Läs gärna Vimmerbybloggen när du vill veta mer...

 http://vimmerby.blogg.se/2015/may/nilsson-nachtweij-avhoppet-beror-pa-jobbet.html

Nilsson Nachtweij: ”Avhoppet beror på jobbet”

NYHETER Permalink / 0

Oppositionsrådet Ingela Nilsson Nachtweij tror inte att partikamraten Lars Nilssons avhopp beror på de strandade förhandlingarna med majoriteten. – Det var oväntat, men människor har privata liv som inte alltid går att kombinera med uppdraget som fritidspolitiker, säger hon.

Igår lämnade centerpartisten Lars Nilsson in en begäran om att entledigas från sina uppdrag som ledamot i kommunfullmäktige och ersättare i kommunstyrelsen.

Centerpartiets gruppledare Ingela Nilsson Nachtweij kommenterar nu avhoppet för första gången.

– Han hoppar av för att han har så mycket i sitt företag. Han driver ett åkeri och de har en oerhörd konkurrens gentemot utlandet idag. Han vill fortsätta i partiet, men inte på något ledande uppdrag. Självklart tycker vi att det är synd, men vi har full respekt och förståelse för hans beslut.

Hur påverkar avhoppet partiet?

– Det påverkar inte mer än att vi måste hitta en ny person. Det är såhär fritidspolitiken ser ut och alla engagerar sig utifrån sin civila situation.

”Inte med det att göra”

För två veckor sedan tog Lars Nilsson initiativ till förhandlingar med majoriteten tillsammans med kommunstyrelsens ordförande Micael Glennfalk (M). Avhoppet kommer bara två veckor efter att förhandlingarna bröts.

– Som jag har förstått det har det inte med det att göra, utan det är privata skäl.

Tycker du att det är märkligt att Lars Nilsson hoppar av bara två dagar efter att de förhandlingar som han själv tagit initiativ till avbryts?

– Jag vill inte dra den slutsatsen. Det är ingenting som han har kommunicerat med mig.

Känner fullt stöd från partiet

För en dryg månad sedan hoppade även Per-Åke Svensson av från sina uppdrag i fullmäktige och kommunstyrelsen. Ingela Nilsson Nachtweij ser inget samband mellan avhoppen.

– Det får du fråga dem om. Det är inget som Lars har uttryckt.

Varför vill ingen av dem kommentera sitt avhopp?

– Det får de svara på. Min enda kommentar är att de väljer att fortsätta i partiet och det är jag väldigt glad för. De tror på vår politik, men har inte möjlighet att fortsätta med sina uppdrag.

Finns det interna konflikter inom Centerpartiet?

– Det stämmer inte överhuvudtaget. Vi är ett oppositionsparti som fokuserar på vår politik efter vår bästa förmåga. Vi är ett tajt gäng i toppen i Centerpartiet och vi har ett gott valtekniskt samarbete med KD, V och MP.

Finns det ett missnöje med ditt sätt att leda partiet?

– Inte vad jag känner till, men det får du fråga andra om. Senast i förrgår var det en ersättare i fullmäktige som ville meddela att han tyckte att jag jobbade bra.

Känner du fullt stöd från partiet?

– Ja, det gör jag, men andra får värdera mitt arbete. Det ska inte jag göra.

Letar efter ersättare

Centerpartiet har nu aktiverat sin valberedning för att få fram en ersättare.

– Vi har ganska många som vill engagera sig och vi får nya medlemmar. Jag tror att vi kommer hitta en väldigt bra ersättare till Lars. 

Finns det en risk att fler hoppar av framöver?

– Inte just nu. Det här var oväntat nu, men människor har privata liv som inte alltid går att förena med politik. Politiken kan vara väldigt tuff och skolfrågan är väldigt känslig. Jag tror att många politiker i Vimmerby har en tuff situation just nu. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar