onsdag 1 april 2015

Rasmus på luffen!

Känner verkligen att M och S sviker Vimmerbys landsbygd med rambudgetförslaget. Måste därför dela med mig av en saga som vi i C författat om Rasmus som bor i Lövstad/Kulltorp i utkanten av Tuna socken. Rasmus kunde lika gärna ha bott i utkanten av Rumskulla, Gullringen eller Djusdala. Barnen i Flaka utanför Gullringen ska åka in till Södra vi för att gå i skola och barnen i Djursdala (Orremåla) ska ända in till Astrid Lindgrens skolas trångboddhet och omoderna lokaler i fyra våningar. Jag kan inte se att man får någon besparing genom att lägga ned en skola som är betald, som finns i närheten av dess elever och istället börja skjutsa barnen till Vimmerby. Särskilt då det troligen leder till ett ökat behov av nybyggnationer i Vimmerby tätort. Satsa i stället på att utveckla landsbygdsskolorna, ge dem en tydlig profilering! Dylika förslag är inte värdiga Astrid Lindgrens hembygd. Därför väljer vi att avsluta detta PM med en kort saga om hur det skulle kunna se ut inom en snar framtid om majoriteten, M + S tillåts att koka färdigt sin lila soppa.

Här kommer sagan om Rasmus som kanske inom en snar framtid kommer att vara "på luffen" i bussen minst tre timmar varje dag för att kunna gå i skolan som sjuåring , hösten 2016 i Astrid Lindgrens barndomsstad, Vimmerby.

-Jag heter Rasmus och jag är 6 år och jag bor på en gård i Lövstad/Kulltorp i utkanten av Tuna socken.

-Vi bor på landet och mina föräldrar driver ett gårdscafé.

-Jag ska börja förskoleklass till hösten och längtar dit.

-Jag ska få åka taxi till Tuna skola och gå i en klass med sju barn.

-Jag har redan träffat dem som arbetar på skolan, det är Lisa , Hans och Kalle och de verkar jättebra.

-Sedan ska jag börja ettan men då har de som bestämmer fått för sig att de ska spara en massa pengar på att lägga ner min skola i Tuna.

-Jag måste åka åtta mil varje dag. Fyra mil på morgonen och lika mycket på eftermiddagen.

-Jag vill ha min skola kvar i Tuna.

-Sen när jag blir tretton år vill jag åka in till Vimmerby och gå på högstadiet.  

-Men först vill jag gå i Tuna skola för jag blir ofta åksjuk när jag åker buss.

 

Hej då!

/Rasmus



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar