lördag 4 april 2015

Kommunens ekonomiska läge är bekymmersamt

Centerpartiet kommer att ta ansvar för den ekonomiska situation som kommunen hamnat i under Micael Glennfalks alliansstyre. 

I februari 2014 avgick jag ur kommunstyrelsen och fokuserade på mina tre andra politiska uppdrag nämligen ordförande i kommunfullmäktige, valberedningen och revisions-och demokratiberedningen samt att ägna mig mer åt familjens nystartade företag VIMMERBYTAKTER AB. 

Ett skäl som jag valde att inte gå ut med då var att jag insåg att den ekonomiska styrningen och kontrollen i KS sedan länge varit bristfällig och jag kunde inte personligen sitta kvar i kommunstyrelsen. Jag var personligen tyvärr alldeles för motarbetad av Moderaterna och Kristdemokraterna i KS. Enda möjligheten för mig då var att kliva av KS och fokusera på valrörelsen med målet att C skulle bli större än M och därigenom kunna återta makten i KS . Den planen lyckades men tyvärr valde M att kliva av förhandlingarna för att bygga en fortsatt alliansmajoritet och istället snabbt göra upp med S. 

Mitt viktigaste fokus är, trots att jag sitter i opposition att komma tillrätta med ekonomin i kommunen och samtidigt fokusera på utveckling och inte avveckling och jag har många erfarna partikamrater som hjälper mig att förstå och analysera kommunens ekonomiska situation. Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke utan det krävs handlingskraft, kreativitet och tydligt avgränsade prioriteringar. 

Alf Wesik och Jakob Karlson har i dagarna var för sig publicerat sina analyser av kommunens ekonomi på ledarplats i Vimmerby tidning och på Vimmerbybloggen. http://www.vimmerbytidning.se/article/articleview/63836/1/87/
http://vimmerby.blogg.se/category/analyser.html

Situationen är långtifrån önskvärd men måste åtgärdas. Frågan är hur, när och av vem? Min ambition har sedan jag hoppade av KS varit att driva linjen att vi måste arbeta ännu mer utifrån konsensus och att hitta kompromisser som många partier kan stå bakom. Fler, inte färre måste bli delaktiga för att vi tillsammans ska komma tillrätta med dagens situation . I dagens tidning förundras jag över att KSO i detta sena skede sträcker ut handen till oppositionen för att vi framöver ska hjälpa till med det som majoriteten inte verkar klara av dvs hitta besparingsförslag. 

Helen Nilssons kommentar som avslutade informationsmötet om förslaget att lägga ner fyra landsbygdsskolor och två förskolor på landsbygden "Nu är vi ett team", kommer att bli en av de klassiska kommentarerna i Vimmerbys politiska historia med en S och M -koalition. Hur tänkte hon att landsbygdspartiet i kommunen skulle reagera på rambudgetförslaget som tagits fram bakom stängda dörrar och som inte alls stämmer överens med Centerpartiets övergripande politiska mål att hela Vimmerby kommun ska utvecklas. Tänkte hon verkligen att vi skulle tacka Ja till inbjudan att hjälpa M och S att förstärka deras rambudgetförslag med skolnedläggning som den centrala åtgärden och som vi inte ser ger någon besparing, med våra idéer. 

Något väsentligt har de två kommunalråden verkligen fått om bakfoten och nu ser jag fram emot att arbeta igenom vårt rambudgetförslag med utgångspunkt från vårt valprogram. Det blir svårt men fullt möjligt att presentera ett alternativ till majoritetens förslag. Tidigast i juni bör det vara klart. Självklart blir det en återremiss den 4/5 så att vi får chansen till lite mer tid för att arbeta igenom ekonomifrågorna och diskutera de genomgripande förändringar som vi tänker föreslå medborgarna och kommunfullmäktige. 

Oppositionen kommer också att ha ett antal sammanträden med tjänstemännen. Vilka partier som deltar i dessa återkommer jag till men det troligaste är att KD, MP och V sammanträder tillsammans med C för att diskutera olika alternativ till skolnedläggningsförslaget. 

Igårkväll hade jag medborgardialog med två före detta Vimmerbybor och två Vimmerbybor som jag har stort förtroende för. Spännande samtal som gav stort driv att fortsätta fundera och planera. Det är många som vill hjälpa till nu...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar