torsdag 9 april 2015

Dagens Vimmerby tidning

Som väntat blir kostnaden för politiken dyrare iår än förra året och den informationen har jag efterfrågat under en hel månad från personal och ekonomikontoret. Märkbart irriterad blir jag när jag läser i vImmeby tidning att Jimmy Karlsson fått ut exakta siffror på kostnaden för politiken i januari, februari och mars 2015 och 2014. 

Jag kan faktiskt inte sköta mitt uppdrag om media har lättare att få ut uppgifter som är offentliga från kommunen än vad jag kan få som deltidsavlönat oppositionsråd. 

Jag anser att det är djupt olyckligt för Vimmerby kommun när ett fåtal politiker får ett informationsövertag på det sätt som nu sker. 

Första gången jag efterfrågade uppgifterna om kostnaderna för politik är för mer än en månad sedan och idag får jag uppgifterna via Vimmerby tidning. 

Jag har också ställt andra frågor till tjänstemän där jag fick svar att kommunen inte har den informationen. Information som jag sedan via en bloggare som utkrävt handlingar av kommunen och som jag genom honom fick ta del av. Denna ineffektivitet och brist på tillit till oppositionens vilja att arbeta fram ett budgetalternativ är kostsamt för Vimmerby kommun. Goda råd är inte dyra men det bygger på att tjänstemännen tillåts dela med sig av information och underlag. M och S jobbar bakom stängda dörrar i Stadshuset nu och det är inte bra för demokratiutvecklingen och för kommunens samlade politikers ansträngningar för att komma tillrätta med ekonomin. 

M och S sträckte ut en hand den 31/3 till oppositionen och vi svarade på KS den 7/4 att vi vill göra om och göra rätt tillsammans. Men svaret är att M och S vill ta beslut fort utan genomarbetade underlag om konsekvenser av besluten. De vill inte göra en budgetprocess med fler delaktiga parter. 

Oppositionen vill ta mer ansvar än majoritet i Vimmerby och det borde vara en helt unik situation för Sveriges kommun och Astrid Lindgrens hemkommun. 

Astrid Lindgren var socialdemokrat och nu vill socialdemokraterna i Vimmerby avveckla den landsbygd som hon så varmt vurmade och värnade i sin litteratur. Det kan vi i C inte acceptera. Vad säger landsbygdsminister Bucht och utbildningsminister Fridolin om detta förslag? Har S i Vimmerby kollat av vad som händer när Aftonbladet eller Expressen börjar skriva braskande rubriker om hur S och M tillsammans planerar att nedmontera landsbygden i Vimmerby. Ökar besöksnäringen när åretruntboende lämnar landsbygden i Vimmerby och deras fastigheter omvandlas till sommarstugor på Vimmerbys landsbygd. Är det så man ska öka attraktionskraften för kommunen? 

Hur har Peter Högberg tänkt att förklara för föreningen Astrid Lindgrens hembygd där han är ordförande hur han trovärdigt ska utveckla regionens landsbygd genom att lägga ned fyra av elva skolor och två förskolor på Vimmerbys landsbygd. Som Åke Hammarskjöld uttryckte det, Det kokar i stugorna i Vimmerby nu och temperaturen stiger i takt med att namnlistorna fylls på som kräver en folkomröstning. En folkomröstning som vi helst vill slippa att genomföra. S och M borde acceptera oppositionens förslag att göra om och göra rätt och i lugn och ro analysera alla kommunens kostnader. Igår fick vi ut kostnader för IT vilka inte finns med i majoritetens förslag. Kommunalråden hade väl lyssnat på radio där jag efterlyste underlag om politikerarvoden, It-kostnader och Vimmerby fiber. Inget av detta nämns med ett ord i majoritetens budget än så länge. C vill lägga offensiva förslag om detta. Återkommer med detaljer när vi nu äntligen fått underlagen. Ser fram emot mejlet där politikerarvoden nämnd för nämnd och löner nämnd för nämnd framgår. Kommunchefen har nämligen lovat mig den informationen i påskhelgen. KS fick kontinuerliga genomgångar om det under förra mandatperioden men nu har denna viktiga uppföljning som KS har ansvar för inte redovisats på fyra år. Hur ska KS kunna styra ekonomin utan underlag som visar trender och hur situationen ser ut. 

Slutligen vill jag framföra att förvaltningen gör sitt yttersta men vad hjälper det när politikerna inte tillåter att informationen delas eller efterfrågar det som behövs. 

1 kommentar:

  1. Du sätter fingret på en punkt som är oerhört allvarlig och som faktiskt berör vår grundlagsskyddade rätt till insyn, offentlighetsprincipen! Om inte den fungerar utan blir en bricka i ett politiskt spel, ja då börjar ju samhällets grundvalar gunga. Hur ska vi som medborgare kunna få insyn och bilda oss egna uppfattningar i frågor och beslutsgångar om vi inte kan ta del av de allmänna handlingar som finns (skall finnas!?) i det demokratiska systemets maskineri? Om ni som politiker dessutom undanhålls information som självklart borde vara tillgänglig för er som folkvalda, ja då blir iallafall jag oerhört oroad. Inte nog med att man kan ifrågasätta den grundlagsskyddade hanteringen av handlingarna, så kan man ju undra om/vem som har möjlighet att få handlingar och underlag att sas "försvinna"...för finns inte handlingen bevarad, ja då finns ju inte den juridiskt avgörande urkunden som belägger fakta. Och då faller ju hela argumentationen om man så vill......

    SvaraRadera