fredag 2 januari 2015

Världens bästa Astrid Lindgren från Vimmerby

Jag noterar att det är stor uppmärksamhet kring Astrid Lindgren i dagarna. Igår kväll sändes sista avsnittet av trilogin om Astrid Lindgrens liv som Kristina Lindström skapat. De två första avsnitten har varit mycket sevärda och jag är imponerad av den kvalité på materialet som presenteras på ett mycket intresseväckande sätt. Det tredje avsnittet var lika intressant som de två första och här får vi glimtar av den internationella celebriteten som hon var och är. 

Astrid Lindgren är verkligen en mycket intressant person och förebild för många och i höstas kom biografin om Astrid-Denna dagen - ett liv. Författare är Jens Andersen som jag lyssnade på i Vimmerby i våras när han föreläste på Astrid Lindgren-konferensen om sitt pågående arbete med biografin. Mycket intressant läsning. Jag fick boken av mina barn i julklapp och är halvvägs och läsningen innehåller en hel del nya detaljer som ger en mångfacetterad bild av människan Astrid. Men som hon själv sa någon gång i en intervju med många personliga frågor så lockas jag att citera henne med orden- Vem känner en människa? 

Dokumentären i tre delar och biografin kryddas med utgivning av Astrid Lindgrens krigsdagböcker i vår och en utställning om desamma på Astrid Lindgrens Näs i sommar. 

Detta sammantaget gör att jag inspireras att satsa ännu mer på mina erbjudanden om föreläsningar och promenader i Astrid Lindgrens fotspår i Vimmerby. Hör av er med en förfrågan så skräddarsyr jag er föreläsning eller promenad. Tfn. 0761367700 

Nedan finns en bild från Barnkartan som SO-läraren Gerdmarie Schultz, Bildpedagogen Ingmarie Fransson och dåvarande turistchefen i Vimmerby Christina Thorstensson samt Vimmerbykännaren Monica Beijjerskapade tillsammans med elever vid Vimarskolans högstadium i ett företagsamhetsprojekt med turistinriktning som benämndes "Vimarskolans Växtvärk" Barnen som ställde upp vid fotograferingen är Julia Kalrsson och Joakim Myllgren. 

Båtsmansbacken i Vimmerby. Här smög Kalle Blomkvist omkring och spanade och spejade tillsammans med Eva-Lotta.  "Det syntes inte till en levande varelse, mer än bagarns gråa katt. Inte ens det mest tränade detektivöga kunde upptäcka att ett brott hade blivit begånget." Ur Mästerdetektiven Blomkvist lever farligt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar