lördag 3 januari 2015

Svar på två insändare i Vimmerby tidning

Eftersom Vimmerby tidning har valt att inte publicera insändare som varit publicerade på bloggar vilket jag har stor respekt för så kommer mitt insändarsvar med kopplingar till vad Johan Rosen respektive Helen Nilsson att publiceras här på bloggen och ingenannanstans då jag tror att läsvärdet är lågt för de flesta som inte är fritidspolitiker i Vimmerby. Många är trötta på alla diskussioner om form och vill diskutera sakfrågor. Jag har därför valt att skicka in en insändare om en viktig sakfråga istället för detta svar om en politisk formfråga. 

Svar till Helen Nilsson respektive Johan Rosén

Klimatet mellan majoritet och opposition hoppas Helen Nilsson ska bli öppet och det hoppas jag också och i fredags när jag gjorde min första dag som oppositionsråd i Stadshuset i ett konferensrum med privat telefon och kommunens ipad som arbetsredskap så fick jag frågan om jag ska delta i planberedningen. Hoppas det svarade jag men jag vet inte. Det är många frågor som kräver svar för att kommunens politiska ledning ska få en bra start. Oppositionsrådet är en del av kommunens högsta politiska ledning som jag ser det då jag ska företräda 40% av kommunens innevånare för så många är det som inte har röstat på majoritetens företrädare. Jag tar mitt uppdrag seriöst och kommer att anstränga mig för att göra bästa tänkbara arbete som oppositionsråd. Folkpartiets Johan Rosén behöver inte vara orolig för att Centerpartiet inte ska göra ett bra arbete pga av hans överklagan till förvaltningsrätten. Demokratiarbetet är alldeles för viktigt i denna tid och hot om att den beslutade politiska organisationen ska upphävas, kommer inte att hindra Centerpartiet från att göra sitt yttersta för att samordna hela oppositionen där det är politiskt möjligt. 

Det kommer att krävas öppenhet och kunskap framöver och kännedom om den demokratihistoria som finns i Vimmerby. KS AU bestod nämligen av fem ledamöter varav två från oppositionen vilket Helen Nilsson  felaktigt påstod bara var tre politiker i dagens Vimmerby tidning. Den konstruktionen var långt mer demokratisk än att avstå från att utse andre vice ordförande i alla nämnder och bolag och påstå att all information mellan tjänstemän och politiker kommer att ske på nämndssammanträden och styrelsemöten. Lennart Nygren berättade att det planeras en konferens på Gränsö med alla ordföranden och förvaltningschefer i slutet av januari. Den typen av konferenser har oppositionen alltid fått delta i och Centerpartiet förväntar sig att oppositionsrådet och gruppledarna får en inbjudan att delta för den information som förmedlas av tjänstemännen då är avgörande för de kommande besluten i nämnder och styrelser. 

Johan Rosens insändare hittar ni här : 

http://www.vimmerbytidning.se/article/articleview/62329/1/88/

Helens insändare hittar ni här :

http://www.vimmerbytidning.se/article/articleview/62338/1/88/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar