torsdag 29 januari 2015

Politik är pedagogik!

Är i Norrköping på kommundagar. Kommer hit direkt från mitt nya arbete på Gamlebygymnasiet som lärare i biologi, naturkunskap och entreprenörskap (=projektledning och ledarskap). Började med det i måndags, på deltid och det slår mig nu i denna sena timme att jag saknat pedogiken och lärandet tillsammans med eleverna och kollegorna under de fjorton år som jag inte arbetat som lärare. Lämnade läraryrket år 2001 och är nu tillbaka i det skrået. Jag ska kombinera politik och pedagogik så gott jag kan. Oppositionsrådsrollen ska jag försöka utveckla till ett konstruktivt, kreativt och konkret sätt att arbeta med Vimmerbys utveckling. 

Kommundagar i Norrköping och idag avgick den sista av de fyra partiledare som skapade alliansen. Hur påverkar det alliansens framtid. Det är ju genom historien som man bygger framtiden. 

Annie Lööf ska hålla tal imorgon förmiddag. Som vanligt kommer det att vara briljant och inspirerande. Fullt av framtidstro, hopp och kraft och nu har Centerpartiet ett riktigt bra läge med stabilitet i partiet. Bättre stabilitet än på mycket länge och ett nyval i mars hade troligen inneburit en framgång för C. Men inte för de andra tre allianspartierna pga att det inte finns samma stabilitet i de partierna just nu. Därför var decemberöverenskommelsen oundviklig, som jag ser det. Ett nyval hade inte lett fram till ett bättre parlamentariskt läge utan det hade blivit status quo. De sju partiledarnas kroppsspråk på bilden från presskonferensen om decemberöverenskommelsen talar sitt tydliga språk. Ingen på bilden var nöjd med resultatet. Ingen vann så mycket på den egentligen pga av att den var oundviklig. 

Ska bli spännande att höra Annies förslag till ny integrationspolitik för partiet imorgon. Det står lite att läsa om den i dagens media men några nya punkter släpps nog imorgon. Viktigaste frågan i nästa val, tror jag. 

Viktigt att mötas och få chansen att diskutera med partikamrater som delar samma ideologi för det är det som är det viktigaste i ett parti och i politiken. Ideologin är kärnan och den måste värnas. Det gör den inte om man bygger oheliga allianser, tror jag, i synnerhet inte om allianserna är framtvingade av ett valresultat och ett svårt parlamentariskt läge. 

Ser fram emot allt som finns framför mig att uträtta på den här planeten. Sprida och dela kunskap med varandra, delta i debatter, bryta tankar, formulera blogginlägg, påverka samhället i "rätt"riktning , en socialt, ekonomiskt och ekologiskt hållbar riktning. Ha kul! Sprida glädje, må bra och odla vänskap. Och att odla mat i min trädgård och ägna mig åt mina fjäderfä, som ger mig goda och nyttiga ägg.  Det gör livet värt att leva, ur mitt perspektiv. Och en god bok på det och en intressant resa med många kulturinslag. Tänk vad mycket livet har att erbjuda när man minst anar det. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar