tisdag 6 januari 2015

Nattliga tankar

Jag tittar på reprisen av Astrid på SVT 1. En mycket bra dokumentär i tre delar, tycker jag som faktiskt förtjänar svenska folkets uppmärksamhet och det bevisas av det stora antal tv-tittare som valt att prioritera sin tid till att titta på denna förnämliga TV-produktion av Kristina Lindström. 

Karin Nyman intervjuas i serien och hon är så lik sin mor och är så klok, tycker jag. Jag minns när jag träffade henne i samband med ett offentligt samtal med henne på Astrid Lindgrens Näs för många år sedan. Jag arbetade då på Företagarna i Vimmerby med en värdegrundskarta utifrån Astrid Lindgrens figurer. 

Hon inledde vårt möte med Oj, oj, oj, Ingela Nilsson Nachtweij efter att en av våra brevväxlingar inletts med de tre orden. Det var en mycket intressant och humoristisk knorr på inledningen av vårt första möte. 

Vår kommunikation handlade om huruvida man kunde använda Karlsson på taket som en förebild när man pratar värdegrund och vi kom fram till att det var mycket svårt med tanke på Karlssons karaktär. Däremot Ronja är en riktig förebild när det handlar om miljöarbete och naturhänsyn. Emil är en karaktär som präglas av godhet, och kreativitet. Madicken är en karaktär som vill bryta ner klassamhället osv. 

Även om Astrid Lindgren inte i första hand skrev för att fostra så är det oundvikligt att diskutera hur man ska vara mot varandra när man studerar Astrid Lindgrens författarskap, tycker jag.  Dokumentären och biografin beskriver en mångfacetterad, klok och mycket stark person som verkligen har påverkat sin samtid. 

Min bror Urban Nilsson är på besök i Vimmerby nu och hälsade på mig i Stadshuset igår. Då frågade han hur Vimmerby kommun kommer att använda all den gratisreklam och uppmärksamhet som Vimmerby fått de senaste veckorna och den helt nya målgrupp som Vimmerby skulle kunna attrahera tack vare de aktiviteter som skett med koppling till Astrid Lindgren de senaste veckorna. Näs har stängt i januari och februari och jag hoppas och förväntar mig att det finns en riktigt bra och strategisk plan för att förvalta denna publicitet på många olika sätt. 

Kommunens kommunikatör Petra Genfors ska jag prata med om detta på onsdag då hon är tillbaka på jobbet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar