torsdag 29 januari 2015

Konsten att fylla Krönsmon och Östra Ceos med företag.

Är glaset halvtomt eller halvfullt? 

Som min far säger, jag ljuger aldrig, men jag hushållar med sanningen. 

Det finns många olika sätt att beskriva saker. 

Vad gäller den första etableringen på Östra Ceos och Krönsmon som beskrevs i Vimmerby tidning, så kan den också beskrivas såhär om man byter perspektiv. 

"Trots att det varit känt i många år att Vimmerby är i färd med att färdigställa två industriområden fanns det inte ett enda avtal skrivet när områdena stod klara. Det dröjde fem månader innan det första och hittills  enda avtalet skrevs."

17 % av Östra Ceos är inte 1/5, det är däremot väldigt nära 1/6 (16.67%). 

Med en marknadsplan på plats för denna stora investering borde det ha varit fler etableringar. Men marknadsföringen är inte ännu färdigupphandlad. Någon marknadsplan är därmed inte heller påbörjad. Jag vet inte när beslutet om att upphandla marknadsplanen togs då jag ej satt i KS under 2014, men beslut om upphandling av marknadsföringen borde ha tagits samtidigt med beslut om exploatering och dör får jag rannsaka mig själv som var med om det beslutet.  

Men att återkommande få beskrivet hur lång tid det tog att fylla Södra industriområdet säger bara att dagens topppolitiker i Vimmerby borde ha lärt sig att det är bättre att bygga i etapper och delvis utifrån efterfrågan med tydliga letter of intents med intressenter. Det gjordes tyvärr inte med det företaget som visade intresse för östra Ceos och påskyndade exploateringen. Bra eller dåligt får framtiden utvisa. En mer noggrann markundersökning hanns i alla fall inte med, enligt uppgift från säker källa. 

Vilket företag vill vara det första i kanten på Krönsmon? Handelsområdet Ljungheden i Västervik har haft liknande problem. 

Nu får vi dock se framåt med tillförsikt och hoppas på att marknadsplanen och marknadsföringen av företagstomterna i Vimmerby väcker stort intresse så att kapitaltjänstkostnaderna inte blir alltför stora för kommunen. Driftpengar behöver prioriteras till vård och omsorg nu. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar