onsdag 7 januari 2015

Helt fel Glennfalk!

Vimmerby tidning valde att inte publicera denna insändare på webben och då jag vet att flera personer som läser min blogg inte har möjlighet att läsa papperstidningen av Vimmerby tidning så publicerar jag min insändare om Trygghetsboende här på bloggen. 


>> Centerpartiet i Vimmerby lämnade in en motion redan 2013 om att det behöver skapas fler trygga boenden i Vimmerby med ett uppdrag till kommunstyrelsen att undersöka möjligheter till att bygga ut Granen med lägenheter och därigenom skapa ett större trygghetsboende i Vimmerby . Motionen avslogs inom några månader och det var bara Centerpartiet som röstade för bifall av vår motion.
>>
>> Nu skriver Micael Glennfalk på sin blogg på kommunens hemsida att Centerpartiet har varit motståndare till att bygga trygghetsboende. Inget kan vara mer fel.
>>
>> Hade Micael Glennfalk lyssnat på Centerpartiet hade Vimarhem byggt ett kombinerat gruppboende med tillgänglighetsanpassade lägenheter liknande de på Rönnbärsgatan. Vimmerby har nämligen ett skriande behov av lägenheter och en upphandling av trygghetsboende med utbyggnad av Granen hade varit ute på upphandling idag. 
>>
>> Ingela Nilsson Nachtweij
>> Gruppledare för Centerpartiet i Vimmerby
>>

På kommunens hemsida under kommunalrådets blogg om Wesiks beskrivning av kostnader för att bo på Borghaga och Vimarhaga kan man läsa : 


"Trygghetsboende har gemensam matsal, aktivitetslokaler, hiss, rullstolsanpassad lägenhet, men är inte behovsprövat. Till ett sådant boende står man i kö, Och har Wesik läst sin tidning ordentligt ser han att just moderater och socialdemokrater (och kristdemokrater) är de partier som drivit den frågan hårdast, under motstånd från bland annat centern. (De talar mer om ”tryggt boende” vilket kan innebära bostad på Lönnen och matsal tvärs över gatan i Pistolsmeden…)."

Jag menar i min insändare att flerbostadshuset redan varit byggt om Vimarhems styrelse hade fått göra som de ville i samverkan med socialnämnden och det var att bygga gruppbostäder kombinerat med lägenheter. Vad hände med gruppbostäderna som skulle byggas akut vid Gästgivarhagen? Jag förväntar mig snart att få läsa årskrönika över vad som hänt i Vimmerby i Vimmerby tidning men i väntan på det kan vi bloggare försöka beskriva en del av allt som hände. 

Politikerna hade missat en dialog med de som bodde på gruppboendet vid Näs och försökte hasta fram ett bygge av gruppbostäder. Gästgivarhagen gick inte för där hade man inte koll på detaljplanen. Vitsippans tomt var såld till Håkan Carlsson och skulle nu delas upp då köpet inte hade fullföljts och den sämre delen av tomten skulle det nu byggas gruppboende på. 

Vad har hänt sedan de som gruppboendet skulle byggas till meddelade att de trivdes i det gruppboende som ligger vid Näs. Ingenting har hänt vad jag vet. Men behovet av gruppbostäder ör fortfarande stort, som jag förstått det. 

Bygget på Pistolsmeden bör upphandlas eftersom det verkligen behöver byggas lägenheter i Vimmerby . Så tycker Centerpartiet . Vad tycker majoriteten? 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar