torsdag 1 januari 2015

Fixartjänsten ska införas , inte utredas

Politiken förändras snabbt inom den nya majoriteten i Vimmerby.  Peter Högberg skrev att överenskommelsen är ett levande dokument och det kan man verifiera efter dagens utspel från det tillträdande kommunalrådet i Vimmerby. 

Den 23/12 publiceras en överenskommelse mellan S och M om den politik som ska genomföras under mandatperioden. Där kan man läsa att fixartjänsten ska utredas. 

Idag verkar utredningen redan vara klar eftersom Helen Nilsson berättat i Radio Kalmar idag att fixartjänsten ska införas. 

Hur ska den finansieras undrar jag då? 

Ekonomi i balans var ju det övergripande målet med all politik som S och M ska driva 2015-2018 och framförallt verksamheternas underskott . Fixartjänsten tillhör socialnämnden så ordförande Eva Berglund får direkt ett uppdrag imorgon när hon tillträder efter Elisabeth Lago Nilsson som tog bort fixartjänsten på uppdrag av kommunstyrelseordförande Micael Glennfalk som inte fick plats med fixartjänsten i dåvarande budget. 

Även det förebyggande arbetet som togs bort och som nu ska återupptas har bidragit till verksamhetens underskott. 

I programmet för S och M finns inga konkreta åtgärder för att komma tillrätta med kommunens ekonomi som jag läser överenskommelsen. Utredningar ska göras men sen då? Det ska bli spännande att se. Fixartjänsten utreddes på cirka en vecka och sedan blev det ett beslut att återinrätta fixartjänsten. 

Detta är inte seriöst av den nya majoriteten, anser jag. 

Personligen anser jag att fixartjänsten är mycket värdefull för många kommuninnevånare så jag var mycket tveksam till beslutet att ta bort fixartjänsten efter samtal med bland annat Bengt Johansson , Vimmerbys tidigare kommunalråd, som beskrev fixartjänstens funktion och betydelse för mig. Som jag förstod det var också den person som innehade tjänsten en mycket lämplig person så borttagandet av tjänsten blev smärtsam och negativ för många och i synnerhet för den person som förlorade det meningsfulla och betydelsefulla arbetet som fixare. 

Med andra ord kommer S att få mitt stöd för återinförandet av fixartjänsten men självklart ska vi diskutera det i kommunfullmäktigegruppen innan det avgörs i KF. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar