onsdag 31 december 2014

Nyårskrönika 2014

Dags att summera året så här på årets sista dag. 

Mina tre förtroendeuppdrag under 2014 som gett mig stort lärande är Kommunfullmäktiges ordförande, Revisions- och demokratiberedningens ordförande samt Valnämndens ordförande under detta supervalår. Även om kommunalrådet misstrott min förmåga och till och med ville överklaga till förvaltningsrätten som vanlig medborgare vid ett tillfälle så har jag lyckats med mina uppdrag. Inga överklaganden av några kommunfullmäktigebeslut ger kanslijuristen Therese Jigsved och hela kommunkansliet högsta betyg med Carolina Leijjonram som den högst ansvariga för arbetet. Stort Tack till alla involverade tjänstemän för ert stöd till mig som ordförande och Tack till er alla från hela kommunfullmäktige som är kommunens direktvalda politiker. Utan tjänstemän som arbetar operativt med det som politiken beslutar skulle inte mycket hända. Extra TACk också till valkansliet och hela valnämnden som arbetat fokuserat och strukturerat med genomförandet av två val 2014. 

Som fullmäktiges ordförande har jag också haft stort stöd av Leif Larsson och Leif Carlsson och vill även passa på att tacka dem och beklagar att båda nu finns utanför kommunpolitiken.  Det är ovärderligt med erfarna rådgivare i vissa situationer som ledande politiker och det behövs också politiker med politisk erfarenhet för stabiliteten i kommunens politiska ledarskap. Självklart behövs det också nya och kreativa och lyhörda politiker i alla sammanhang. En bra blandning av erfarenhet och nytänkande är det optimala men framförallt breda diskussioner före viktiga beslut. 

Jag önskar mina efterträdare Lennart Nygren och Annika Högberg varmt lycka till på två av dessa tre poster och hoppas att de har tillgång till goda rådgivare.  (RDB är borttaget)

Två valrörelser under 2014 kan summeras med stora framgångar för Centerpartiet. 

Bästa valet på 19 år i valet till Europaparlamentet bäddade för att Centerpartiet blev det borgerliga partiet som minskade minst i riksdagsvalet 2014.(0.44%) Tyvärr tappade de andra allianspartierna mycket mer och resultatet blev en rödgrön regering med Stefan Löfven som statsminister. Turbulent tid  har präglat hösten med hot om extraval som avvärjdes i sista stund. 

Lokalt i Vimmerby blev Centerpartiet återigen största alliansparti och kommer nu att driva en offensiv och framtidsinriktad oppositionspolitik med fokus på Vimmerbybornas bästa. Landsbygdsfrågorna kommer att vara i fokus liksom demokratiutvecklingsfrågorna trots att den nya majoriteten valde att lägga ner revisions-och demokratiberedningen och centrera demokratiarbetet till kommunstyrelsen. En mer konkret fråga som vi kommer att driva är solelsutbyggnaden och förutsättningarna för att ladda sin elbil i Vimmerby. 

Majoriteten väljer också att minska jämställdheten i kommunstyrelsen trots att socialdemokraterna debatterade friskt för att valberedningen skulle få större mandat att beakta jämställdheten vid tillsättandet av styrelser och nämndsledamöter. Personligen anser jag att den demokratifrågan ska skötas av partierna och jag konstaterar att Centerpartiet är mest jämställt i KS med 50%kvinnor och 50% män. (PerÅke Svensson och undertecknad !) Helen Nilsson är enda kvinnan inom majoriteten i KS där hon ska samarbeta med fem män från M och S. 

På fredag tillträder jag oppositionsrådsuppdraget i Stadshuset. Oppositionspolitiken i Vimmerby under min ledning ska vara konstruktiv, kreativ och konsekvent. Det är min ambition.  Varmt välkomna att hälsa på och spela in era synpunkter på Vimmerbypolitiken. Via mejl är det alltid möjligt att nå mig ingela.nilsson.nachtweij@vimmerby.se

Jag ser tillbaka på ett bra 2014 för Vimmerby även om ekonomin ser bekymmersam ut framöver och jag ser med tillförsikt fram emot Centerpartiets nya roll i Vimmerbypolitiken 2015. Många nya krafter har visat intresse för vår politik och fler är välkomna. Centerpartiet ökar sitt medlemstal, nationellt, regionalt och lokalt och det gläder mig. 



Ta hand om varandra i vardagen! Ett gott slut och ett gott 2015 tillönskas alla läsare av mina rader. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar