söndag 7 december 2014

KF imorgon börjar klockan 16

http://www.vimmerby.se/PageFiles/4798/KF%20kungörelse%202014-12-08.pdf

Observera att budgetfullmäktige imorgon börjar klockan 16 och skälet är att det är så många ärenden som inte avgjorts på de två senaste sammanträdena och att oppositionen består av flera partier och är mer aktiv enligt kommunalråd Micael Glennfalks blogginlägg. Hoppas att sammanträdena kan bli effektivare enligt den plan som framskymtar i samma blogginlägg. http://vimmerby.blogspot.se/2014_11_01_archive.html

Centerpartiet kommer att arbeta hårt för att sammanträdena ska bli mer tekniskt moderna och därigenom förhoppningsvis lite rappare i debatterna och ärendehanteringen osv. 

Det kommer säkerligen att bli en lång och intressant budgetdebatt med tanke på de resonemang om överskottsmål som S och M hade i KS den 2/12. M vill sänka målet enligt Magnus Gustafssons tidigare förslag medan S och C vill hålla kvar vid 2%-målet har jag läst i KS protokoll från den 2/12. 

C kommer också att yrka på två miljoner mer till barn och utbildningsnämnden med tanke på ökade behov i förskolan och grundskolan. Femtio nya högskoleplatser och många års lägre tilldelning till grundskolan i förhållande till grundskolor i jämförbara kommuner och det måste ske en anpassning så att grundskolan stärks i hela Vimmerby kommun. 

Miljö och bygg måste också förhandlas med Hultsfred innan budget för den nämnden kan ändras av KF i Vimmerby eftersom vi har en gemensam nämnd och det har KS envist sagt emot när Bo Svensson har försökt förklara läget redan i juni i samband med det ändrade rambudgetbeslutet där det föreslås en sänkning med en halv miljon på en budget på fem miljoner. Bo reserverade sig mycket klokt i juni och nu har KS ändrat beslutet. 

Mindre pengar till arvoden är en annan pilsner och med tanke på tvåårsbudgeten så bör väl det beslutet innehålla finansieringsförslag. Ökningen av politikerarvoden från 2014-2015 är mellan 600000 och 800000kr enligt mina beräkningar utifrån de underlag som personalavdelningen har levererat och som dessutom är motstridiga vad gäller arvoden till oppositionens gruppledare. Dessa borde hamna på cirka 100000-150000kr under år 2015 utifrån att sammanträdesarvoden för vice ordförande i BUN har varit cirka 20000kr år 2013. Räknar man alla nämnder bör det landa på den totala summan av 100000-200000 vilket innebär att den budget som finns föreslagen för 2014 måste ökas med 600000-800000kr vilket jag inte kan se att man gjort i KS budget. En jag kanske har läst slarvigt. Med andra ord kommer budgeten att innehålla ett fel på knappt en miljon innan den ens tagits i bruk. Blir det tilläggsanslag för det och för genomförande av ett val den 22/3 2015. En annan fråga är hur mycket arvode min efterträdare i valnämnden ska erhålla då jag inte hittar hur mycket arvode som ska betalas ut till en ordförande i samband med ett extraval. 

Många frågor som ska besvaras under morgondagen med andra ord. Och några anföranden har jag förberett som jag inte avslöjar här i förväg. Och några anföranden har mina partikamrater också förberett förståss. Undrar vad det kommer att stå på insändarsidorna imorgon. Några insändare som ställt frågor till toppolitiker i Vimmerby har ännu inte fått svar vilket inte brukar ske så ofta. Imorgon kanske svaren kommer. 

Men blogginlägget om tillit kommer att användas i debatten imorgon för det är avgörande för kommunens framtid och för demokratins utveckling i Vimmerby , anser jag och många håller med mig om det , tror jag. http://vimmerby.blogspot.se/2014/12/tilliten-i-kommunen-ar-som-ett-korallrev.html?utm_source=BP_recent

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar