fredag 7 november 2014

Kurs för toppolitiker i Stockholm idag!

Träffade Anna-Karin Hatt och Carina Sundbom (Skellefteå) och vi tog en selfie.  Jag fick njuta av flera intressanta föredragshållare och erfarenhetsutbyte med andra kvinnliga politiker från hela Sverige. Kursen var mycket välbesökt och det märks att det är medvind i Centerpartiet trots att alliansen förlorade makten och vi befinner oss i opposition nationellt och även lokalt pga av att Moderaterna valde att lämna alliansen och göra upp med Socialdemokraterna. Ett av skälen till det var att Moderaterna inte kunde acceptera valresultatet och att Centerpartiet återigen blev största alliansparti och därmed borde tilldelas kommunalrådsposten av allianspartierna. Frågan är om detta är en genusfråga i grund och botten och att Vimmerbys allianspolitiker inte kan se en kvinna i topposition i en gemensam allians. Att Helen accepteras som toppolitiker villkoras av att Micael Glennfalk behåller Ordföranderollen i kommunstyrelsen och det är ju kommunens näst högsta politiska position efter ordförandeposten i KF. 

Ledande moderater i Vimmerby har bedrivit en tråkig kampanj (hade de utsatt en man för samma härskarteknik ? ), där jag blivit utsatt för personliga angrepp av bland annat Leif Carlsson där han i samma insändare anklagade mig för att vara beslutsfähig (beslutsför) och att inte kunna ta beslut. Att Leif Carlsson med några timmars mellanrum röstade för den lägre hyresnivån på det nya äldreboendet och sedan vid voteringen i KF några timmar senare avstod från att rösta kallar jag velighet och det hjälper uppenbarligen inte att vara ålderpresident för att bete sig demokratiskt hederligt. Ett liknande sätt att rösta kritiserades jag nämligen för av Leif Carlsson när vi röstade om huruvida matematikpengarna som regeringen tillskjutit skulle hamna hos BUN eller inte. Det var flera veckor mellan dessa omröstningar och jag valde att avstå då flera moderater gjorde så utan att förvarna och jag bedömde då att det var fritt fram att avstå från att rösta. Matematikpengarna tillföll BUN och oppositionens förslag vann denna gång pga av att vi var ett antal centerpartister och moderater som avstod från att rösta. 

Till saken hör att jag frågade Leif om detta när vi justerade protokollet och då erkände han att kritik mot honom för detta är berättigat av mig då det helst ska röstas på samma sätt i KS och KF av ledamöterna. Nya KF-ordförande  Lennart Nygren instämde i detta vilket jag kommer att påminna om under mandatperioden som kommer. Själv kan jag tycka att det är ok att kunna ändra sig fast då är det också viktigt att gruppledaren har koll på sin grupp så att besluten blir som de är tänkta av majoriteten. 

Med distans till valrörelsen och arbetet i alliansen under den förra mandatperioden kan jag konstatera att det upplevdes som ett stort hot när Centerpartiet valde mig som förstanamn och det bedrevs olika kampanjer för att andra skulle kryssa sig förbi mig. Kommunalrådet gav en trösterik historia om att en tvåa kan bli först till PerÅke Svensson i julklapp på sin blogg. Där gav han också en julklapp till Helen att hon skulle förbereda sig på ett fortsatt liv i det lilla ppositionsrådsrummet i stadshuset. Var ska hon sitta nu? Måste vara bittert att dessa julönskningar inte infriades. 

Från kommunalrådets blogg i december förra året: 
Så här i juletid kan man väl få slänga bort en del, och önska sig en del annat.
Jag brukar ju några vänner i stadshuset en och annan julklapp:
Kommunchefen Carolina Leijonram får den senaste låten av Laleh. Den handlar om att en skugga även kan innehålla färger. Inte bara svart. Mycket bra pepp-låt!

Vice ordförande i kommunstyrelsen Per-Åke Svensson får boken om kampen mellan biluthyrningsföretaget Hertz och Avis. Hertz var först, men Avis blev ändå största varumärket med devisen ”We try harder”. Som tvåa har man goda möjligheter att bli först.
Oppositionsråder Helene Nilsson får boken, som utkommer i september nästa år, ”Hur man gör ett litet kontorsrum trevligt för att hålla i fyra år till, del 2”. Första delen fick hon 2010.

Precis nu kommer jag att tänka på några kloka ord en gubbe sa en gång:  
Den som  sitter i ett glashus ska inte förvara stenar… 

Nej, precis. Jag ska kanske fundera på att istället försjunka i en buddistisk bönebok, avsnittet ödmjukhet… Jag måste skärpa mig, tänka på karman.
I alla fall kära läsare, önskar jag er alla en

God Jul!
Slut citat. 

Det ska som ni förstår bli mycket spännande att följa den nya majoritetens politik. Blir det mitten- vänster eller högerpolitik som kommer att prägla Vimmerbys nya politiska styre? Ännu har vi inte sett något politiskt manifest för den nya majoritetens politik under kommande mandatperiod. De två valprogrammen som väljarna röstade på var ju i alla fall rätt så olika på många punkter. Kollektivavtal, barnfattigdom, friskvårdsbidrag, arbetsrätt, personlförmåner, LOV, Vimmerby gata, nedskärningar av antalet anställda i kommunen, stålbad som kommer att krävas när nämnderna inte håller budget, är några frågor som jag tror kan bli svåra att förhandla om utifrån de hätska debatterna i KF under den senaste mandatperioden mellan kommunalrådet och oppositionsrådet med flera.  Med ett fortsatt alliansstyre hade väljarna garanterats fortsatt borgerlig politik men nu kan det bli vad som helst och många väljare i Vimmerby verkar ha tappat förtroendet för demokratin när valresultatet inte respekteras. Jag möter människor dagligen som anser att jag borde ha blivit kommunalråd och man menar att valresultatet inte respekterades av Vimmerbys politiker. 

Socialdemokraterna har inte heller respekterat valresultatet enligt många och Helen Nilsson skrev på sin vykortshälsning till mig vid debatten på Kröngården att må bästa alliansparti vinna och det tolkade jag som att hon ansåg att det alliansparti som vann skulle hon göra upp med. Det var en helt felaktig tolkning och jag inspireras nu och ser fram emot oppositionsrollen i Vimmerby. 

Partiet samlades till gruppmöte i veckan och vi rekryterar nu fler politiker och bildar arbetsgrupper och diskuterar strategier, interpellationer, enkla frågor och motioner. Det verkar finnas en stor kampvilja som skapats av den nya majoriteten, kan jag konstatera. Det verkar som att en hel del av kommunens socialdemokratiska väljare anser att det var förhastat att göra upp med moderaterna så snabbt och inte ge förhandlingen mer tid. Var det så bråttom för att någon skulle på semester ? I många kommuner (110 av 290 den 7/11) är förhandlingarna inte klara ännu så varför var det så bråttom? Stora konsekvenser kan det bli för Vimmerbyborna tror jag och man undrar faktiskt ibland om detta samarbete kommer att hålla under hela mandatperioden när det inte kommit fram något manifest ännu. Den lilla debattartikeln räknar inte jag som ett manifest. Medborgarna i en demokrati förtjänar mer av sina förtroendevalda, anser jag. I andra kommuner har manifestet lanserats samma dag som man har presskonferens om samarbeten. Gislaved kanske kan ge lite hjälp. Där gjorde M och S upp och här kan ni läsa deras manifest som togs fram samma natt som förhandlingen färdigställdes. http://www.socialdemokraterna.se/upload/webbforalla/ak/Gislaved/Dokument/Val%202014/11%20maj.%20%20Socialdemokraterna%20Gislaved%20Valprogram%202015-2018.pdf

Med detta blogginlägg som blev ett av mina längsta någonsin vill jag vädja till alla politiker i Vimmerby att under kommande mandatperiod, prata med mig istället för om mig. Direktkontakt är oftast att föredra och jag lovar att försöka göra mitt yttersta för att göra detsamma. 

Åter till dagens reflektioner och riksperspektivet. 
Medvinden för Centerpartiets partiledare kanske kan bevisas av att Annie Lööf föreslogs i en debattartikel i DN att bli partiledare för Moderaterna av ett kommunalråd i Växjö. Anna Kinberg Batra kommer nog inte att stärka moderaternas landsbygdspolitik och frågan är hur hon ska motverka den stora strömmen av väljare från M till SD. 

Anna Karin Hatt gav oss elva goda råd för att lyckas som toppolitiker. Annika Borg som är präst och författare gav oss reflektioner kring härskarteknik och hur det är att vara människa år 2014 och vilka utmaningar som finns omkring oss som i vårt samhälle där normen är att prestera och vara perfekt på alla nivåer.  BRÅ fanns på plats och beskrev resultatet av den stora enkäten som de genomfört vad gäller hot mot förtroendevalda i kommun och riksdag. 

Centerkvinnorna Gunilla Hjelm höll ihop dagen på ett mycket bra sätt som den småländska hon är. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar