torsdag 16 oktober 2014

Tacktal imorgon på Näs

Barnkonventionskonferens med Vimmerby kommun och dess grannkommuner ska jag delta i imorgon. Denna text kommer jag att läsa som avslutning på konferensen tror jag för den är så gripande, sann och bra..och jag tror att Astrid tyckte om den och dess budskap.  

Kan även varmt rekommendera dokumentären som visas på bio nu om Björn Afzelius liv och gärning. Mycket sevärd och välgjord. Såg den på Vimmerby bio i söndags kväll. Behövde lite avkoppling då! 

När jag tänker tillbaka på min barndom
Ser jag skräckbilder tydligast av allt
Ja, de gånger de skrämde eller slog mig
Är de minnen som hårdast sitter fast
För som barn tar man kärleken för given;
Allting annat är mot ens natur
I den stund man tar steget ut i livet
Är man bara ett tillgivet djur

Ändå står snart de vuxna där och pekar
Ut den riktning de tycker man skall ta
Alla drömmar de själva har förvägrats
Vill de förverkliga genom sina barn
Är man lydig belönas man och hyllas
Revolterar man mister man allt
Ingen älskar ett barn som inte lyckas
Ingen älskar ett barn som är starkt

Men vem besitter förmågan att veta
Vad som ryms i en ny individ?
Och vem kan säg' till nån annan hur lyckan ser ut
Vem kan säg' vad nån annan vill bli?

Låt dina blommor slå rot där det finns jordmån
Låt dina växter får leva där de trivs
Lås inte in dina plantor i ett drivhus
Låt de få slippa ett onaturligt liv
Låt den du älskar få pröva sina vingar
En dag så flyger din älskade rätt
Vill du bli respekterad av din avbild
Så får du visa din avbild respekt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar