torsdag 30 oktober 2014

Respons på blogginlägget Brevet hemifrån

En ung kille från Vimmerby som pluggar i USA kommer med detta tips efter att ha läst mitt blogginlägg. 

Hej Ingela
tyckte ditt inlägg "brevet hemifrån" var intressant och ett bra initiativ. Vi som studerar på andra orter tror jag inte ser vimmerby som ett alternativ pga jobb möjligheter. Men om det finns en länk där studerande kan ha en kontakt eller dialog med företag så tror jag att chanserna att folk flyttar hem är större. Du vet säkert vad linkedin är.. Om man skapar ett nätverk för vimmerby företag och utflyttade ungdomar där så kan företagen både informera oss genom inlägg om vilka möjligheter som finns och direkt kontakta oss om de  tycker vi har kompetens de söker. I USA är linkedin väldigt stort och våran skola har ett liknande system som jag pratade om. Problemet är bara att man måste få elever och företagen att använda systemet men om tex gymnasiet och vimmerbys företag samarbetar för att få folk att använda det kanske man kan lyckas.

Intressant inspel och något att arbeta vidare med tycker jag. Vad tycker du? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar