måndag 20 oktober 2014

Bloggvärlden i Vimmerby

Roar mig med att läsa lite olika politiska blogginlägg med koppling till Vimmerby. De mest aktiva bloggarna är socialdemokraten Peter Högberg och moderaten Micael Glennfalk, vad jag känner till. Tipsa mig gärna om fler. Eva Christina Svensson och Magnus Danlid är två andra centerpartister som liksom jag bloggar om politiken i Vimmerby. 

Peter och Micael kommer båda att vara djupt involverade i varandras politik i Vimmerby de närmaste fyra åren och då jag häpnar över att hitta ett blogginlägg på Peters Högbergs blogg med nedanstående bild som illustration några dagar innan koalitionen är ett faktum och uppgörelsen om att bilda en ohelig lila allians är offentliggjord. 

Hur tänkte du , Peter ? Med den attityden till borgare så ser jag vissa svårigheter torna upp sig på den politiska himlen i Vimmerby. 

Micael Glennfalk vädjar på sin blogg på kommunens hemsida till Centerpartiet att sluta fokusera på hans person. Inget är mer fel i analysen. Det är givetvis Moderaternas politik som Centerpartiet i Vimmerby fokuserar på. Deras politik är avgörande för Vimmerbybornas framtid och det mandat som våra väljare gett oss är att granska andra partiers politik och argumentera för vår närodlade politik. Så ser jag på den lokala politiken och vi undanber oss armbågar på sociala medier. När argumenten tryter...

Låt oss debattera friskt och med en god ton i kommunfullmäktige med början imorgon i Plenisalen . Då samlas det nya kommunfullmäktige i Vimmerby. 49 nyvalda ledamöter. En ny majoritet som sitter till vänster och en ny opposition som placeras till höger. Till vänster intill varandra finns de tidigare kombattanterna Helen Nilsson och Micael Glennfalk , kvinnan först då hennes parti är störst, de två nya kommunalråden som förväntas väljas den 15 december. Till höger sitter Centerpartiet och de andra fem oppositionspartierna med mig som gruppledare för det största allianspartiet först. Det ska bli kul. Tror att jag ska lämna in en interpellation och en enkel fråga imorgon. En liten mjukstart på det nya! 

1 kommentar:

  1. Vilken tur att min enkla fråga och interpellation får vänta till nästa KF...annars hade vi inte hunnit ta beslut om hyrorna på äldreboendet. Det längsta kommunfullmäktigesammanträdet på decennier...

    SvaraRadera