torsdag 16 oktober 2014

Biogas i Vimmerby med omnejd måste vi initiera snarast igen.

https://www.youtube.com/watch?v=uhfJzi5GB3I&feature=youtu.be

Idag är jag stolt över en film som min son Filip Bergman producerat tillsammans med sina kursare på cicilingenjörsprogrammet energi och miljö management i Linköping . 

Exakt detta har jag arbetat med under alla mina år på Lantbrukarnas riksförbund. More biogas Småland AB är en anläggning som jag var med och gjorde en förstudie om tillsammans med 18 lantbrukare norr om Kalmar. Eskil erlandson förärade oss med priset årets ledareprojekt för Norra Möre biogas som förstudien hette och som nu tre år senare har förverkligats. En investering på cirka 80 miljoner och helt kretsloppsanpassat med potential att kunna arbeta effektivare med den naturgödseln som rötas gemensamt. 

Vimmerby har också möjligheter att tillsammans med grannkommunerna bygga liknande industrikombinat. Låt oss fortsätta samverka med Åbro och arla så ska nog Nilsbuss kunna gå närproducerad biogas till sin mack i Vimmerby och som sedan KLT kan köpa fossilfria bussförbindelser av. 

Strukturfondernas prioriterar investeringar i infrastruktur för förnybara transporter. Jag har frågat efter examensarbetare som skulle kunna hjälpa oss att skriva en projektansökan i samverkan mellan Hultsfred, Eksjö och Vimmerby med flera. Denna gång ska det lyckas. Potentialen är lika stor som iKalmar  med hjälpa av kommunens reningsverk, bönder, Åbro och Arla. Vad väntar vi på? Linköpings universitet har biogasforskning som är framstående och jag känner deras duktigaste biogasforskare. Ska ringa honom imorgon. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar