onsdag 10 september 2014

De gröna näringarna behöver bättre förutsättningar i Vimmerby kommun

Jag vill arbeta för att de gröna näringarna i hela Vimmerby kommun ska få bättre förutsättningar. Utan bönder växer landskapet igen och det öppna kulturlandskapet försvinnner. Tillsammans med företagarna och olika aktörer måste kommunen satsa brett för att hela kommunens företagande ska utvecklas. Tänk hur mycket utveckling hela kommunens företagande kunde ha erhållit om Krönsmon byggts ut i etapper och kommunen satsat mer på landsbygdens förutsättningar i kommunen. 

I förslaget till det landsbygdspolitiska handlingsprogrammet föreslås en landsbygdsutvecklare för kommunen och jag har föreslagit konkret landsbygdsutveckling i praktiken i en motion där jag föreslår samverkan i LEADER-området kring landsbygdsutveckling. Tyvärr avslogs den motionen vilket vittnar om ointresset hos andra partier för landsbygdens potential och behov. Landsbygdsberedningens arbete har också motarbetats av kommunstyrelsens ordförande vilket är beklagligt och det innebar att programmet försenades och är ännu inte antaget. Landsbygden förtjänar större uppmärksamhet från lokala politiker tycker jag. 

Centerpartiet ser hela Vimmerby kommun. Det behövs krafttag , inte minst rovdjurspolitiken och vildsvinsproblematiken behöver åtgärdas så att bondens förutsättningar för betesdrift och köttproduktion underlättas. 

Mer närproducerat kött från Vimmerby bör serveras i Vimmerby och det bör göras ännu bättre upphandling så att lokalt kött får chansen. Att 90% av köttet som serveras till barn och äldre i Vimmerby är svenskt räcker inte för mig! 

Dessa frågor vill jag prioritera under nästa mandatperiod. Jag lånar en bild från Facebook där Kristina Yngwe lyfter samma problematik. Hon fotograferade i samband med en pressträff med Leif Larsson och mig i samband med valet till Europaparlamentet. Ser ni vart vi var och vad som blommar så magiskt? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar