söndag 3 augusti 2014

Miljöbilar i Vimmerby

Enligt miljöbilsrankingen för Sveriges kommuner som Statoil genomfört vad gäller inköp av ny bil så hamnar Vimmerby långt ner på rankingen bland Sveriges kommuner. Plats 212 är en mycket blygsam placering för bilhandlarstaden Vimmerby. Endast 7.6% dvs 37 av de 486 nya bilarna som köptes av Vimmerybor är miljöbilar. http://a4.mndcdn.com/image/upload/t_attachment/qxb95r8e8vtebno9lgbj.pdf

Antingen kan man tolka detta som ett stort ointresse för miljöfrågor eller så kan man fundera över hur förutsättningarna för miljöbilsägare ser ut i Vimmerby. 

Ladda Vimmerby genomförde två välbesökta och uppskattade elbilsseminarier den 17 juni 2014. Engströms bil visade upp deras WW-Up i elbilsutförande och alla som deltog fick cup-hamnen att provköra denna stadsbil och så perfekta pendlingsbil till arbetet. Cirka tio mils räckvidd räcker batteritiden till och det är ju tillräckligt för de flesta jobbpendlingsresor som genomförs idag. Elkostnaden per mil för elbilar landar på några kronor jämfört med minst tio kronor i bränsle bensin-och dieseldrivna fordon. Personligen kör jag på biogas för cirka sju kronor per mil i bränslekostnad. 

Det skulle behövas lite bättre förutsättningar i Vimmerby för den som vill fördas mer klimatsmart. Snabbladdstolpar är önskvärt för att minska räckviddsångesten. 

Skobes och Engströms har elbilar i sitt sortiment som är attraktiva. VEMAB och Skobes erbjuder laddning och två olika personer med en Tesla har besökt VEMAB i sommar för att få ladda sina bilar. En norrman och en dansk. Astrid Lindgrens värld skulle nog i närtid behöva fundera på laddstolpar på några av sina parkeringsplatser. Gärna med solelpaneler som ger förnybar el att ladda med. 

Biogas skulle det också behöva göras en satsning på i Vimmerby för att få till tankmöjlighet för de som kör biogas och framförallt för att tillgodose Länstrafikens önskemål om att tanka biogas efter nästa upphandling 2017. 7GWh i Vimmerby och 9GWh biogas i Hultsfred har man annonserat att man behöver till bussarna. Biogasen produceras i Vimmerby vid reningsverket men den behöver uppgraderas och trycksvärtas för att kunna användas till fordon. Av ser ett större projekt i alla länets norra kommuner plus Eksjö där man tillsammans har som mål att bygga den infrastruktur för biogasfordon som krävs för den närmaste tioårsperiodens bussar och tyngre fordon. Personbilstrafiken är en mindre andel och ska helst drivas på el i framtiden då elbilen har mycket bättre verkningsgrad. Det finns eldrivna bussar också. Volvo har en modell som bland annat trafikerar flygbussarna på Gotland. 

Avslutningsvis. Mer behöver göras för att göra Vimmerby grönare. Därom finns inga tvivel. Centerpartiet har en plan för vad som behöver göras. Det är på tiden att krafttag görs för att fler Vimmerbybor ska våga välja en miljöbil för sina transporter. Regionförbundets klimatkomissionen och No oil skulle också behöva göra mer med tanke på att länet ska vara fossilfritt 2030. Rankingen visar att Kalmar län kommer först på trettonde plats i landet och det måste åtgärdas som jag ser det. Kraftsamlingen som gjorts måste handla mycket mer om verkstad och mindre om samtal och utredningar som inte förändrar situationen. Men givetvis vet vi inte vilken position kalamr län hade haft utan klimatkomissionen så de ansträngningar som gjorts är imponerande men det krävs mer för att förbättra miljö-och klimatet i Kalmar län. 

I Almedalen fick vi veta att det hänt mycket sedan 2009 vad gäller elbilar. Då fanns 166 elbilar i landet...idag finns det cirka100 000 i Sverige.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar