fredag 4 juli 2014

Höghastighetståg, nej tack!

SJag tycker inte om utspelet om att bygga höghastighetståg för 40 miljarder mellan Sveriges tre storstäder. 
Nedanstående  fem punkter är mina huvudskäl till att jag hellre hade sett ett utspel som gynnar hela landet och inte medverkar till centralisering och utarmning av landsbygden. Detta vill jag diskutera i Almedalen i helgen. Spaniens satsning på höghastighetståg har inte varit lönsam för Spanien och Sverige har mer glesbefolkad landsbygd än Spanien vilket innebär att alliansen måste bevisa för mig att denna satsning skulle bli bättre för hela Sverige än någon annan investering på infrastruktur. Mer närodlad behovsanpassad och småskalig infrastruktur som är mer gynnande för hela landet efterfrågas härmed av mig. 

Detta är mina fem punkter som förklarar varför Sverige bör avstå höghastighetståg. 

1. Väldigt dyrt, tränger ut andra järnvägsinvesteringar.
2. På grund av kurvradier m.m. tar de väldigt stor plats (åkermark) och har stor fysisk miljöpåverkan. Jämför vindkraftverk.
3. För liten och gles befolkning gör att vi aldrig får de resandeströmmar som andra länder har och som är nödvändiga för ekonomin.
4. Den mycket stora miljöskuld som byggnationen medför tar mycket lång tid, om ens någonsin, att betala tillbaka.
5. Höghastighetstågen klyver landet ännu mer, de flesta landsbygdskommuner hamnar ännu mera i skugga. 

DN diskuterar detta utspel och ger det svagt betyg. http://www.dn.se/ledare/alliansen-missar-taget/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar