söndag 27 juli 2014

Annie Lööf

Många analyserar partiledare inför valet 2014. I SvD kan man läsa en artikel om Annie Lööf och hennes fokusering på "jag, min mitt" i årets Almedalstal. 

Så här beskrivs hon i den långa artikeln om hennes ideologiska hemvist. Lite spännande för en Vimmerbybo som jag. 

"Hos Tv-terapeuten Poul Perris - hans program har gett mycket stoff att ösa ur - gör Annie Lööf hänvisningar till tre barnboksklassiker. Den första är inte överraskande; hon liknar hembyn Maramö vid Bullerbyn. Det som kommer sedan är mer talande. Centerledaren beskriver sig själv som både ett ”busigt” och ”pillemariskt” barn, både som en Emil och en Pippi.

Vad utmärker Astrid Lindgrens mest älskade karaktärer? Båda är stora individualister.

I det sällskapet känner sig Annie Lööf hemma. Åtminstone är hon tilltalad av den bilden av sig själv - både som politiker och person."

Personligen betraktar jag Emil och Pippi som humanistiska individualister, socialliberala helt enkelt. Det är ett bra karaktärsdrag för en partiledare och näringsminister år 2014. Valvinnande! Annie Lööf har lett partiet till den största valframgången på 19 år för Centerpartiet i ett val till Europaparlamentet. Nu går vi tillsammans för att vinna valet 2014! Fullt fokus på det uppdraget. 

Missa inte vår sommarträff på tisdag den 29/7 kl. 13.30 hos entreprenören och centerpartisten Rein Soovik som initierade Sagobyn som nu är en av Sveriges mest besökta anläggning för barnfamiljer. 

Hela artikeln om Annie Lööf  här: http://www.svd.se/nyheter/valet2014/partiledarportratt_3769712.svd?sidan=4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar