fredag 6 juni 2014

Tack Johan Zedig för att jag fick läsa din dikt

Storslaget firande i Vimmerby idag med fina drillflickor , musikkår och fanborg. Vi tågade från Tullportsteatern/Kulturskolan till Astrid Lindgrens Näs. Väl där höll turistchef Peter Göransson ett tal med temat Astrid Lindgren och Vimmerby kommuns ledord Ansvar , Mod och Fantasi.

Vimmerby musikkår spelade vackert under ledning av Christer Prinz. 

Klara Strömdahl, Kevin Söderkvist och Maja Jansson var konfernicier för nationdagsfirnadet och det gjorde de perfekt och lotsade oss alla genom programmet. Kulturskolans två körer under ledning av Karin Westrin framförde flera fina sånger. 

Därefter läste jag en dikt av Johan Zedig som han publicerade på Facebook inatt. Jag läste den i morse och frågade om jag fick läsa den i Vimmerby idag. Det var OK med honom så här kommer den i text för den som vill läsa. Dikten passade så bra innan jag välkomnade Vimmerbys 68 nya medborgare i vårt land och till Vimmerby. STORT TACK för att jag fick låna dessa ord idag. 

Tänk er helvetet här på jorden
tänk er ondskan som styr

Tänk er våldet som en vardag
tänk er att sveket gör dig yr

Tänk er att livet inte längre har ett värde
tänk er att hatet är allt du ser

Tänk er att din medmänniska har ett pris
tänk er lusten till förnedring, plötsligt vill man ha mer

Tänk er smaken av förakt som en lyx
tänk er hur falskheter tar över kroppens varje cell

Tänk er att själen förlorar sin kraft
tänk er känslan , kväll efter kväll

Tänk om vi vågar börja tro igen
tänk om vi försiktigt vågar sträcka ut en hand

Tänk om vi ser annat än färgen på ett skinn
tänk er lyckan, där alla får tillhöra ett land

Tänk tanken om att vi är lika mycket värda
tänk er att våga lita på varann, och slippa alla kval 

Tänk er ett Nationaldagsfirande
där gemenskap är det enda som krävs av ett tal


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar