tisdag 24 juni 2014

Sommmartalet som aldrig hölls

Tyvärr fick jag en allergisk reaktion av penicillin i kombination med en kraftig förkylning så jag var tvungen att avstå kommunfullmäktige igår kväll. 

Mitt sommartal kunde jag ju inte hålla så jag publicerar det här istället. Ha en fin sommar alla ledamöter och medborgare i Vimmerby kommun. Nästa sammanträde är den 29 september . 

Sommartal i KF den 23/6 2014

Ett halvår har gått sedan jag höll jultal till er. Händelserikt har det varit sedan dess och för mig har europavalet överskuggat allt annat med valnatten och onsdagsräkningen som höjdpunkterna tillsammans med valnämnden. Jag vill därför tacka valnämnden och alla tjänstemän och röstmottagare för det fina genomförandet av europavalet i Vimmerby kommun. Tack vare ert arbete lyckades vi även höja valdeltagandet i Vimmerby med 8% jämfört med 2009 . Det var 978 fler personer som röstade denna gång och det ska även alla ni fritidspolitiker som kampanjat känna delaktighet i. EP-valet gav oss mycket att fundera på, valdeltagandet som i vissa länder var extremt dåligt och det faktum att det nu finns ett tyskt nazistiskt parti i Europaparlamentet är viktigt att reflektera kring. 

Nu har vi fokus på valet den 14 september till riksdag, kommun och landsting. Jag hoppas på ett höjt valdeltagande även där och på torsdag har valnämnden sammanträde med utvärderingen av europavalet och med fokus på RKL-valet . 

Jag hoppas på en bra valrörelse med spänstiga debatter och ett gott debattklimat. Som den demokrat jag är vill jag skicka med devisen : Jag tycker inte som du men jag kan ge mitt liv för att du ska få uttrycka det du tycker. 

Under våren har vi fått ett förslag till landsbygdspolitiskt handlingsprogram presenterat av den första tillfälliga beredningen i Vimmerbys historia. Det skulle ha antagits ikväll men remissförfarandet har tagit längre tid än förväntat och nu ser vi fram emot antagande på fullmäktige i september. 

Slutligen vill jag önska er alla en vilsam sommarledighet med lagom mycket av allt. Mitt nästsista KF som ordförande förklarar jag härmed som avslutat . Härmed hemförlovar jag er alla ! Vi ses i september! Därefter tillträder det nya presidiet den 20 oktober. Spännande vilka det blir...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar