lördag 17 maj 2014

Vi måste bli fler Vimmerbybor

Centerpartiet lämnade in en motion till kommunfullmäktige i april med rubriken "Vi måste bli fler Vimmerybor" 

Så här skriver vi och det bakomliggande skälet till denna motion är att förutsättningarna för min motion om att återuppta Brevet hemifrån har förändrats vilket innebar att KF avslog den motionen. 

Så här föreslår vi istället att kommunen ska arbeta för att öka attraktionskraften. Det behövs nämligen många insatser då tidningen FOKUS rankat Vimmerby på plats 192 vad gäller bästa kommunen att bo.
En sänkning från året innan då placeringen för Vimmerby var 109. http://www.fokus.se/bastattbo/har-ar-det-bast-att-bo-2014/

Motion till kommunfullmäktige i Vimmerby 

Bryta den negativa befolkningstrenden

Vimmerby kommun har haft negativa befolkningssiffror under en lång tid och under år 2013 var minskningen större än på flera år. Nu måste det göras en kraftsamling för att vända den negativa befolkningsutvecklingen i kommunen.

Vimmerby kommun har ett av Sveriges främsta varumärken tack vare att Astrid Lindgren har satt orten på kartan. Vimmerby kommun har ett sjudande näringsliv med stor potential och tillväxt och Vimmerby som bostadsort är mycket bra. Men det krävs en kommunikationsstrategi för att fler ska flytta hit och välja att leva och verka i Vimmerby kommun.

Ambassadörer finns det många i den äldre generationen och bland utflyttade Vimmerbybor finns en stark hembygdskänsla. Hur är det då med den yngre generationen? Vilken Vimmerbyanda finns bland dem? Är de stolta över sin uppväxt och är de ambassadörer för sin hembygd när de reser bort, flyttar för studier eller för att skaffa sig internationella erfarenheter.

Mats Trondman bevisar med sin forskning att ungdomar vill flytta tillbaka till sin hembygd och att det i synnerhet är unga välutbildade kvinnor som vänder flyttar tillbaka.

För att bryta den negativa befolkningsutvecklingen yrkar därför Centerpartiet i Vimmerby

-      
-Att Kommunikationen med utflyttade ungdomar stärks genom exempelvis samverkan med FRIZON och ungdomsrådet i Vimmerby och att det utvecklas mer dialog via sociala medier om Vimmerby kommuns attraktionskraft
-
- Att näringslivsenhetens och exempelvis Vimmerby turistbyrå utvecklar en mer aktiv inflyttarservice för att få fler att hitta till Vimmerby som bostadsort och som en bra ort att vara verksam i
-
- Att det görs en omvärldsanalys för att inspireras till att hitta NYA VÄGAR för att öka inflyttningen till kommunen och att det tas fram en strategi för att göra detsamma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar