tisdag 1 april 2014

En bra dag för demokratin i Vimmerby igår

Reflekterar gårdagen och kommunfullmäktiges sammanträde . Jag gläds åt att vi utvecklar och vitaliserar kommunfullmäktiges sammanträden i Vimmerby och jag är tacksam över att få ta vid efter Leif Carlson och Leif Larssons utvecklingsarbete av Vimmerbys högsta beslutande och folkvalda församling. 

Ledamöterna som valts ska också vara stolta över förtroendet att få företräda väljarna i fullmäktigesalen och igår kväll var det återigen några nya personer uppe i talarstolen under kvällen. 

Och det var tack vare redovisningen av landsbygdsberedningens arbete. Beredningens ledamöter redovisade varsin del av förslaget till landsbygdspolitiskt handlingsprogram för Vimmerby kommun 2014-2018. Nu ska det remitteras till alla nämnder, ungdomsrådet, pensionärsrådet och landsbygdsrådet samt till de politiska partierna i kommunen. Ambitionen är att det första landsbygdspolitiska handlingsprogrammet i Vimmerby kommuns historia sedan ska antas i juni 2014. Detta är en milstolpe för landsbygdsutvecklingsarbetet i Vimmerby kommun och för demokratin. Beredningen ska också utvärderas och det ska planeras för nästa tillfälliga beredning och hur denna ska få ännu bättre förutsättningar för sitt arbete. 

Jag har själv varit en av ledamöterna och företrätt Centerpartiet i beredningen och jag vill tacka alla ledamöterna för ett utvecklande arbete i samverkan och vi ska alla vara stolta över det resultat som vi åstadkommit och det sätt på vilket resultatet presenterades i kommunfullmäktige igår kväll. Nu är beredningens arbete slutfört och beredningen är därmed upplöst. 

Som ordförande i RDB ser jag detta som ett demokratiprojekt som kan ge ledamöterna i fullmäktige en chans till större delaktighet. I framtiden kanske det finns ledamöter som väljer att inte sitta i en nämnd men som kanske vill delta i en beredning och arbeta fokuserat med en fråga som man brinner för. De frågor som står på tur är en barn-och ungdomsberedning med fokus på barnkonventionen och en jämställdhetsberedning. Tidigast i början av 2015 kan nästa tillfälliga beredning tillsättas eftersom denna beredning först måste utvärderas. Sedan har vi ett val och de nya ledamöterna ska utbildas inför kommunfullmäktigearbetet. Därefter ska vi förhoppningsvis fortsätta med tillfälliga beredningar i den form som RDB beslutar tillsammans med kommunstyrelsen. 

Som kuriosa och ytterst ovetenskapligt så vill jag även återkoppla min tidtagning av ledamöternas talartid i talarstolen av de inlägg som man begärt ordet för. Jag mätte ungefärlig tid som alla ledamöter talade på eget initiativ. Resultatet är att 81% av talartiden användes av män och 19% av tiden användes av kvinnor. Eftersom 38% av ledamöterna är kvinnor i kommunfullmäktige så är det inte helt jämställt i fråga om hur ledamöterna väljer att tala. Intressant att fortsätta mäta detta tycker jag och att faktiskt belysa hur det är. Jag har alltså valt att bara mäta den tid som jag är satt att hålla koll på dvs den talartid som man använder för anförande (max 10 min) eller replik (max 2 min) när ordet är fritt. Det är en helt naturlig avgränsning anser jag när man ska mäta hur jämställd fördelningen är i talarstolen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar